

برگزار شده توسط : دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
اولین همایش بین المللی و چهاردهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 04 اسفند ماه 1401
آموزش، خلاقیت و ایدههای دانشمحور در کتابهای درسی: علوم تجربی دورۀ ابتدایی
مرضیه دهقانی , خاتون علی پور
میتوان شرایطی ایجاد کرد که دانش آموزان در فرایند آموزش، به خلاقیت ترغیب شوند و در این میان محتوای کتابهای درسی که اساس آموزش هستند؛ برای ترغیب دانش آموزان به خلاقیت نقش مهمی دارند. خصوصاً کتاب درسی علوم تجربی که با تفکر خلاق بیارتباط نیست؛ زیرا تخیل و بازنمایی پدیدههای تجربی نیازمند تفکر خلاق میباشد. ازاینرو توجه به محتوای درس علوم تجربی دوره ابتدایی بهمنظور بررسی تناسب محتوای آن با عوامل ذهنی و خلاقیت ضروری و مهم بوده و هدف پژوهش حاضر هم تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی بر مبنای تناسب آنها با اعمال ذهنی و عناصر تفکر واگرای گیلفورد میباشد. پژوهش با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری، کتابهای درسی علوم تجربی دوره ابتدایی و نمونۀ آماری کلیه پرسشها و تکالیف بود. برای اعتبار یابی یافتهها ازنظر متخصصین استفاده گردید و یافتهها حاکی از آن بود که در اعمال ذهنی؛ تفکر شناختی بیشترین فراوانی را داشت، سپس به ترتیب تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب دارای بیشترین فراوانی بودند. همچنین اصالت علوم پایه سوم و توضیح علوم پایه چهارم در عناصر واگرا از بقیه کتب کمتر بود.
خلاقیت، دانشمحور، علوم تجربی، گیلفورد، دوره ابتدایی.
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , آموزش، خلاقیت و ایدههای دانشمحور در کتابهای درسی: علوم تجربی دورۀ ابتدایی , اولین همایش بین المللی و چهاردهمین همایش ملی آموزش

تاریخ برگزاری : 04 اسفند ماه 1401
تماس با ما
آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)