بررسی و تحلیل روشهای کاهش آلایندگی در موتورهای دیزل
Evaluation and analysis of pollution reduction methods in diesel engines
نویسندگان :
امین جلالیان ( دانشگاه جامع امام حسین (ع) ) , علیرضا بوستانیان ( دانشگاه جامع امام حسین (ع) ) , محسن حیدری ( دانشگاه جامع امام حسین (ع) ) , علیرضا شریفی ( دانشگاه جامع امام حسین (ع) )
چکیده
در این مقاله به مطالعه مشخصات آلایندههای مهم در موتور دیزل و بررسی روشهای کاهش آلایندگی پرداخته میشود. مباحثی در مورد دو رویکرد اصلی کاهش آلایندگی یعنی رویکرد قبل از تولید آلایندگی و رویکرد پس از تولید آلایندگی مطرح میشود. در رویکرد اول به روشهای پاشش سوخت توسط ریل مشترک، بازگشت گازهای خروجی (EGR)، زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و احتراق مایلد و در رویکرد دوم به روشهای کاتالیست رقیق NOx (LNC)، کاتالیست ذخیرهساز NOx (NSC)، کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR)، فیلتر ذرات معلق (DPF) و کاتالیست اکسیداسیون دیزل (DOC) اشاره میشود. سپس به تحلیل زمان و هزینه رویکردهای مذکور، بررسی تواناییها و محدودیتهای هر روش و برهمکنش زیرسامانهها، تأثیر آنها بر شرایط عملکردی موتور و ترکیب و چیدمان روشهای پسپالایش، پرداخته میشود. درنهایت با تحلیل عملکرد زیرسامانههای کاهنده، ترکیب جامعی پیشنهاد میگردد. در این ترکیب، زیرسامانه کاتالیست اکسیداسیون دیزل (DOC) برای کاهش CO و UHC در ابتدای سامانه، سپس زیرسامانه فیلتر ذرات دیزل (DPF) برای کاهش ذرات و درنهایت کاتالیست SCR برای کاهش NOx پیشنهاد میشود.کليدواژه ها
کاهش آلایندگی، موتور دیزل، کاتالیست، فیلتر، سامانه پسپالایشکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:امین جلالیان , 1399 , بررسی و تحلیل روشهای کاهش آلایندگی در موتورهای دیزل , سومین همایش ملی مکانیک محاسباتی و تجربی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.