طراحی بهینه یک سیستم کنترلی برای بهبود فرمان پذیری خودروی سه چرخ با استفاده از الگوریتم ژنتیک
Optimal design of a control system to improve the handling of a three-wheeled vehicle using genetic algorithm
نویسندگان :
فرزاد فرجی ( دانشگاه شهید رجایی ) , علی رحمانی هنزکی ( دانشگاه شهید رجایی ) , ولی اله پناهی زاده ( دانشگاه شهید رجایی ) , محمد امین سعیدی ( دانشگاه شهید رجایی )
چکیده
امروزه بدلیل ترافیک پرحجم، انتشار آلودگی های ناشی از وسائل نقلیه، بحران انرژی و ... خودروهای سه چرخ مورد توجه صنایع خودروسازی و به تبع آن محققین رشته دینامیک خودرو قرار گرفته است. اگرچه پایداری کمتر و فرمان پذیری ضعیف تر از نقاط ضعف این خودروها می باشد اما بکارگیری سیستم های کنترلی امکان بهبود این نواقص را فراهم میآورد. اين پژوهش طراحی يك سيستم كنترلي فرمان فعال براي بهبود پایداری و فرمان پذيري يك خودروي سه چرخ را مد نظر قرار داده است. برای بهبود پایداری و فرمان پذیری خودرو، نرخ چرخش خودرو کنترل میشود تا مقادیر هدفش را دنبال کند. که برای این منظور یک سیستم کنترل کننده برای کنترل خودروی سه چرخ طراحی شده است. برای این منظور از يك مدل ديناميكي خودروي سه چرخ در نرم افزار كارسيم استفاده شده و طراحی کنترل کننده در نرم افزار متلب-سیمولینک انجام شده است. در اینجا کنترل کننده به عنوان یک سیستم تصحیح فرمان است که با اعمال زاویه فرمان اضافی علاوه بر زاویه فرمانی که راننده اعمال میکند عمل می کند. به همین منظور در این پژوهش یک طرح کنترل هوشمند با بهره گیری از الگوریتم ژنتیک برای تنظیم ظرایب کنترل کننده PID به صورت بهینه ارائه شده است. که به منظور ارزیابی کارآیی سیستم های کنترلی طراحی شده، رفتار خودرو در طی مانورهای مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرد. نتايج شبيه سازيها نشان مي دهند كه سيستم بهینه كنترلي توسط الگوریتم ژنتیک، پایداری و مانورپذيري خودرو را به مقدار قابل توجهي بهبود مي دهد.کليدواژه ها
خودروی سه چرخ، نرخ چرخش، پایداری خودرو، کارسیم-سیمولینک، الگوریتم ژنتیککد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:فرزاد فرجی , 1399 , طراحی بهینه یک سیستم کنترلی برای بهبود فرمان پذیری خودروی سه چرخ با استفاده از الگوریتم ژنتیک , سومین همایش ملی مکانیک محاسباتی و تجربی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.