بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی معلمان و نگرش آنها نسبت به تغییرات براساس مدل پنج عاملی زوکرمن ( مورد مطالعه معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 4 کرج)
Investigating the Relationship between Teachers Personality Factors and Their Attitudes Toward Change Based on Zuckerman s Five-Factor Model (Case Study of Sixth Grade Elementary Teachers in District 4 of Karaj)
نویسندگان :
نرگس ترابی جوان ( پیام نور واحد جنوب )
چکیده
هدف اصلی پژوهش پیش رو بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی معلمان و نگرش آنها نسبت به تغییرات براساس مدل پنج عاملی زوکرمن ( مورد مطالعه معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 4 کرج) می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی است. از آنجا که این پژوهش در موقعیت های واقعی و با نمونه های بزرگ انجام می گیرد از نظر موقعیت میدانی می باشد و همچنین بر مبنای گردآوری داده ها پژوهش همبستگی است. این تحقیقات از لحاظ زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار می گیرد. جامعه هدف تحقیق پیش رو پایه ششم ابتدایی ناحیه 4 کرج هستند که تعداد آنها در سال تحصیلی جاری برابر با 258 نفر می باشد. بنابراین طبق جدول مورگان تعداد نمونه 180 نفر می باشد. روش نمونه گیری هدفمند در دسترس می باشد. برای اندازگیری متغیر شخصیت از پرسشنامه شخصیت زاکرمن ZKPQ cc50 و برای متغیر نگرش از پرسشنامه دانهامون و همکاران(1989) استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه های فوق توسط اساتید و خبرگان مورد تائید قرار گرفته است. برای آزمون پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده که عدد 0.790 برای پایایی پرسشنامه نگرش و عدد 0.742 برای پایایی پرسشنامه شخصیت زاکرمن بدست آمده است. در قسمت بعدی تحقیق برای فرضیه های نرمال بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف سنجیده شد که داده ها در سطح خطای 0.05 درصد غیرنرمال بودند. در ادامه فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین عوامل شخصیتی معلمان و نگرش آنها نسبت به تغییرات براساس مدل پنج عاملی زوکرمن با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن آزمون و در سطح خطای 0.01 و سطح اطمینان 0.99 درصد این فرضیه مورد تائید قرار گرفت یعنی رابطه معناداری بین عوامل شخصیتی و نگرش نسبت به تغییرات در میان معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 4 کرج وجود دارد.کليدواژه ها
عوامل شخصیتی، نگرش، مدل پنج عاملی زوکرمن.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:نرگس ترابی جوان , 1400 , بررسی رابطه بین عوامل شخصیتی معلمان و نگرش آنها نسبت به تغییرات براساس مدل پنج عاملی زوکرمن ( مورد مطالعه معلمان پایه ششم ابتدایی ناحیه 4 کرج) , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.