پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سیزدهمین همایش ملی آموزش
  4. مقاله بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم
عنوان رویداد : سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400

بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم

Investigating the effect of computer games on problem solving skills of sixth grade students
نویسندگان :

کیوان آسا ( دانشگاه آزاد اسلامی )

دانلود فایل   

چکیده

هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر بازی بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم روش کار روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم شهر کرج سال تحصیلی 1399-1400 می باشد.با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 30 دانش آموز دارای ضعف در حل مسئله بودند انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مدت جلسات بازی، 12 هفته، هر هفته دو جلسه یک ساعته بود. برای برای مهارت حل مسئله، آزمون برج لندن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد، بازی رایانه بر بهبود عملکرد حل مسئله و 3 مؤلفۀ آن (زمان حل مسئله، زمان آزمایش و خطای مسئله) در دانش آموزان گروه آزمايش در مقایسه با گروه كنترل تأثير داشته است، بطوري كه موجب بهبود عملکرد حل مسئله و کاهش زمان آزمایش و تعداد خطای حل مسئله شده است. البته این بازی بر مؤلفۀ زمان تأخیری تأثير نداشته است (05 0p<). نتیجه گیری بطور کلی نتایج حاکی بر این است که بازی رایانه ای بر تمامی مؤلفه های حل مسئله تأثیر داشته است، همچنین مقایسه اندازه اثرهای محاسبه شده مولفه ها نشانگر آن است که بازی تمدن بر مؤلفۀ تعداد خطا و زمان تأثیر بیشتری نسبت به زمان حل بررسی تأثیر بازی بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم داشته است.

کليدواژه ها

بازی رایانه ای، حل مسئله .دانش آموز ششم

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
کیوان آسا , 1400 , بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم , سیزدهمین همایش ملی آموزش

برگرفته از رویداد



سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • تبیین یادگیری الکترونیکی در بستر آموزش مجازی
  • آسیب‌شناسی تدریس ریاضی مقطع ابتدایی برنامة آموزشی شاد؛ قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در دوران کرونا (مطالعه موردی پایة سوم ابتدایی مدارس شهر بهبهان سال تحصیلی 1400-1399)
  • عدالت آموزشی و تحقق آن در آموزش مجازی
  • چالش ها وراهکارهای مدیریت فضای مجازی در تعلیم وتربیت
  • بررسی آموزش مجازی و تاب آوری سازمانی مدارس
  • آموزش مجازی و تأثیر آن بر سلامت جسم و روان در دانش‏ آموزان در شرایط اپیدمی کرونا
  • ارزیابی مقایسه تأثیر روش یادگیری دیداری با شنیداری در تلاوت آیات قرآن کریم با مطالعه موردی بر روی دانش آموزان مدرسه شهید رنجبر عالیشهر
  • بررسی تأثیر فضای مجازی در توسعه کسب و کارهای خانگی و توانمندی اجتماعی زنان
  • پژوهشی پیرامون نقش یادگیری الکترونیکی در آموزش زبان انگلیسی
  • ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی با تاکید بر پوشه کار الکترونیکی
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)