بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم
Investigating the effect of computer games on problem solving skills of sixth grade students
نویسندگان :
کیوان آسا ( دانشگاه آزاد اسلامی )
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر بازی بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم روش کار روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم شهر کرج سال تحصیلی 1399-1400 می باشد.با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 30 دانش آموز دارای ضعف در حل مسئله بودند انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مدت جلسات بازی، 12 هفته، هر هفته دو جلسه یک ساعته بود. برای برای مهارت حل مسئله، آزمون برج لندن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد، بازی رایانه بر بهبود عملکرد حل مسئله و 3 مؤلفۀ آن (زمان حل مسئله، زمان آزمایش و خطای مسئله) در دانش آموزان گروه آزمايش در مقایسه با گروه كنترل تأثير داشته است، بطوري كه موجب بهبود عملکرد حل مسئله و کاهش زمان آزمایش و تعداد خطای حل مسئله شده است. البته این بازی بر مؤلفۀ زمان تأخیری تأثير نداشته است (05 0p<). نتیجه گیری بطور کلی نتایج حاکی بر این است که بازی رایانه ای بر تمامی مؤلفه های حل مسئله تأثیر داشته است، همچنین مقایسه اندازه اثرهای محاسبه شده مولفه ها نشانگر آن است که بازی تمدن بر مؤلفۀ تعداد خطا و زمان تأثیر بیشتری نسبت به زمان حل بررسی تأثیر بازی بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم داشته است.کليدواژه ها
بازی رایانه ای، حل مسئله .دانش آموز ششمکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:کیوان آسا , 1400 , بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر مهارت حل مسئله دانش آموزان پایه ششم , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.