نقش اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت در تنظیم هیجان دانشجویان
The role of mobile and internet addiction in regulating student excitement
نویسندگان :
هانیه کلانتری دهقی ( دانشگاه ملایر )
چکیده
روش پژوهش حاضر از نوع پیمایش و همبستگی بوده است. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه ملایر تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-98 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند که تعداد آنها 6400 نفر بود. با توجه به جدول مورگان با روش تصادفی ساده، تعداد 382 نفر از این تعداد به عنوان نمونه انتخاب و از دانشکده های مختلف به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. علاوه بر پرسش های پژوهش در مورد میانگین پیشرفت تحصیلی، جنسیت، رشتۀ تحصیلی نیز از آنها پرسش شد. ابزار مورد استفاده دو پرسشنامه با عناوین اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت (شعیبی، 1392) و دشواری در تنظیم هیجان (ویکتور و کلونسکی، 2016) بوده است. پرسشنامۀ اول دارای 18 عبارت در مقیاس پنج درجه ای لیکرت (کاملاً مخالفم، مخالفم، نظری ندارم، موافقم و کاملاً موافقم) تهیه شده و 6 خرده مقیاس با عناوین اهداف، عدم پذیرش، انگیزۀ ناگهانی، وضوح، آگاهی و راهبردها دارد که اعتبار آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 9 0، 88 0، 9 0، 83، 77 0، و 85 0 گزارش شده است، و پرسشنامۀ دوم دارای 20 عبارت با 5 گزینۀ هرگز، بعضی مواقع، گاهی، خیلی زیاد و همیشه بوده و اعتبار آن 86 0 گزارش شده است. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها در میان دانشجویان، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج وجود رابطۀ معنادار میان خرده مقیاس انگیزۀ ناگهانی را با اعتیاد به تلفن همراه را با سطح اطمینان 95 0 بدست دادکليدواژه ها
اعتیاد، اینترنت، تلفن همراه، موبایل، تنظیم هیجانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:هانیه کلانتری دهقی , 1400 , نقش اعتیاد به تلفن همراه و اینترنت در تنظیم هیجان دانشجویان , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.