تحلیل کیفی فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فضای مجازی در بین دانش آموزان (مطالعه موردی استان اردبیل)
Qualitative analysis of opportunities and threats of cyberspace use among students (Case study Ardabil province)
نویسندگان :
سیدمحمد سیدکلان ( دانشگاه فرهنگیان )
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل کیفی فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فضای مجازی در بین دانش آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه دوره اول و دوم سال تحصیلی 99-1398 انجام شده است. روش پژوهش بر اساس نوع هدف، کاربردی و توسعه ای و به جهت روش شناسی، از نوع کیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری پژوهش را روانشناسان، مشاوران و مربیان در سطح استان اردبیل تشکیل می دهد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی اسناد علمی (پیشینه نظری و عملی)، مصاحبه نیمه ساختاریافته (گروه های کانونی با ترکیب روانشناسان، مربیان و مشاوران) و دلنوشته های دانش آموزان در خصوص فضاهای مجازی؛ که اعتبارسنجی آن به لحاظ روایی و اطمینان پذیری به واسطه مختصصان حوزه علوم تربیتی و علوم اجتماعی اعتبارستجی شده است. داده های متنی با استفاده از کدگذاری عرفی سه مرحله ای ( کدگذاری باز، مقوله بندی و مضمون یابی) انجام شده است. نتایج یافته ها نشان می دهد فرصت های فضای مجازی از 8 مقوله محوری و 2 مضمون فرصت ها و تهدیدها تشکیل شده است که عبارتند از اجتماعی شدن، اقتصادی، اوقات فراغت، تسهیل اشتراک دانش، محیط یادگیری، فرصت یادگیری مناسب، نوآوری های آموزشی، مشارکت علمی. تهدید های فضای مجازی نیز از 9 مقوله محوری تشکیل شده است که عبارتند از ایجاد سردرگمی، آسیب جسمی، بی اعتمادی، آسیب روانی، ارتباطات ناصحیح، کاهش روابط خانوادگی، دنیای مجازی، بار مالی و تنبلی و کاهلی.کليدواژه ها
فضاهای مجازی، فرصت ها، تهدیدها، دانش آموزان، اردبیلکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سیدمحمد سیدکلان , 1400 , تحلیل کیفی فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فضای مجازی در بین دانش آموزان (مطالعه موردی استان اردبیل) , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.