پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سیزدهمین همایش ملی آموزش
  4. مقاله اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی
عنوان رویداد : سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400

اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی

The effectiveness of reverse teaching on student s learning level in virtual education classroom
نویسندگان :

ایمان مصلی نژاد ( آموزش و پرورش ) , زینب السادات موسوی فرد ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ) , رها صادقی ( آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

مقدمه با توجه به اهمیت دو متغیر یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی در نظام تعلیم و تربیت، استفاده از روش‌های یاددهی-یادگیری برای دست‌یابی دانش‌آموزان به این دو مهم ضروری است. سال هاست که آموزگاران به دلیل ظهور فناوری های جدید به دنبال راه هایی برای تغییر دادن شیوه های سنتی تدریس هستند. یکی از روش های جدید در حوزه یاددهی و یادگیری، روش تدریس معکوس است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی شیوه استفاده از رویکرد تدریس معکوس و سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان درکلاس های مجازی می باشد. روش کار پژوهش حاضر از نوع مروری و به روش مطالعه کتابخانه‌ای و جستجوی مطالب از منابع الکترونيک و نمايه شده شامل Iran medex Google Scholar Pubmed SID با کلید واژه Reverse teaching ، virtual teaching، student ، learning استفاده شد و 86 مقاله به دست آمد. از بين اين مقالات، مقالاتي که متن کامل آن ها موجود بود و در پنج سال اخير منتشر شده بودند، مورد بررسي بيشتر قرار گرفتند. در این مطالعه اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها در تبیین نتایج می‌توان گفت که کلاس معکوس باعث تسهیل یادگیری عمیق از طریق فعالیت های یادگیری در کلاس درس می‌شود و باعث افزایش انگیزة معلمان و دانش‌آموزان شده و کلاس درس را برای آنها جذاب‌تر و ارتباطی‌تر می نماید؛ در نتیجه اعتماد به نفس دانش‌آموزان در یادگیری افزایش می یابد. در این نوع یادگیری می‌توان زمان بیشتری را در کلاس برای مهارت‌های تفکر صرف نمود؛ همچنین فراگیران به صورت فعال، در یادگیری و ایجاد دانش بیشتر درگیر هستند و همزمان دانش خود را آزمایش و ارزیابی می‌کنند. نتیجه گیری کلاس معکوس به فراگیران کمک می‌کند تا به درک وسیعی نسبت به سبک های یادگیری و عملکردشان برسند. افزایش اطلاعات معلمان در زمینه تدریس معکوس و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان، فراهم کردن اطلاعات تدریس معکوس از پیشنهادات کاربردی این مقاله است. در نهایت جدای از آثار و پیامدهای مطلوبی که رویکرد آموزش معکوس می تواند داشته باشد، این شیوه آموزشی با چالش هایی نیز مواجهه است، از جمله، تعهد لازم به زمان و تلاش فراگیر، نیاز به پرورش مشارکت کلاسی، تسهیل ارتباطات فعال داخل کلاس درس و عدم رعایت پیش مطالعه به عنوان یک مسئله اجرایی جدی مطرح است که باعث کاهش سرعت کلی کلاس درس و تاثیر منفی بر رفتارهای مطالعه فراگیران می شود. لذا انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و شناخت مزایا، موانع، اثربخشی و کارایی این رویکرد در فعالیت های یاددهی-یادگیری در اجرا ضروری به نظر می رسد.

کليدواژه ها

تدریس معکوس ،کلاس مجازی، یادگیری، دانش آموزان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ایمان مصلی نژاد , 1400 , اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی , سیزدهمین همایش ملی آموزش

برگرفته از رویداد



سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • آموزش مجازی و اخلاق در زیست بوم کووید 19 و پس از آن
  • بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی در بهبود روابط اجتماعی دانش آموزان در درس ریاضی
  • شناسایی ضعف ها و فرصت های آموزش از راه دور اضطراری در مدارس فنی و حرفه ای در شرایط بحرانی کووید-19 به منظور ارائه راهکار های مناسب
  • بررسی آموزش مجازی و نسبت آن با هاله مقدس در اندیشه والتر بنیامین
  • ارزیابی اثربخشی رویکرد آموزشی مبتنی بر روشهای دیداری آیات قرآن کریم از طریق بسترهای مجازی با مطالعه موردی در مدرسه شهید رنجبر عالیشهر
  • بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هشتم
  • بررسی فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا با تاکید بر شبکه های مجازی (شاد) و ارائه راهکارهایی برای اثربخشی آموزش مجازی
  • آموزش مجازی و طراحی انگیزشی در محیط یادگیری الکترونیکی
  • شیوه های ارزشیابی در آموزش مجازی
  • آزمایشگاه فیزیک حالت جامد بر پایه ی وب سایت شبیه سازی شده مطالعه موردی آزمایش اثر هال
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)