اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی
The effectiveness of reverse teaching on student s learning level in virtual education classroom
نویسندگان :
ایمان مصلی نژاد ( آموزش و پرورش ) , زینب السادات موسوی فرد ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ) , رها صادقی ( آموزش و پرورش )
چکیده
مقدمه با توجه به اهمیت دو متغیر یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی در نظام تعلیم و تربیت، استفاده از روشهای یاددهی-یادگیری برای دستیابی دانشآموزان به این دو مهم ضروری است. سال هاست که آموزگاران به دلیل ظهور فناوری های جدید به دنبال راه هایی برای تغییر دادن شیوه های سنتی تدریس هستند. یکی از روش های جدید در حوزه یاددهی و یادگیری، روش تدریس معکوس است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی شیوه استفاده از رویکرد تدریس معکوس و سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان درکلاس های مجازی می باشد. روش کار پژوهش حاضر از نوع مروری و به روش مطالعه کتابخانهای و جستجوی مطالب از منابع الکترونيک و نمايه شده شامل Iran medex Google Scholar Pubmed SID با کلید واژه Reverse teaching ، virtual teaching، student ، learning استفاده شد و 86 مقاله به دست آمد. از بين اين مقالات، مقالاتي که متن کامل آن ها موجود بود و در پنج سال اخير منتشر شده بودند، مورد بررسي بيشتر قرار گرفتند. در این مطالعه اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها در تبیین نتایج میتوان گفت که کلاس معکوس باعث تسهیل یادگیری عمیق از طریق فعالیت های یادگیری در کلاس درس میشود و باعث افزایش انگیزة معلمان و دانشآموزان شده و کلاس درس را برای آنها جذابتر و ارتباطیتر می نماید؛ در نتیجه اعتماد به نفس دانشآموزان در یادگیری افزایش می یابد. در این نوع یادگیری میتوان زمان بیشتری را در کلاس برای مهارتهای تفکر صرف نمود؛ همچنین فراگیران به صورت فعال، در یادگیری و ایجاد دانش بیشتر درگیر هستند و همزمان دانش خود را آزمایش و ارزیابی میکنند. نتیجه گیری کلاس معکوس به فراگیران کمک میکند تا به درک وسیعی نسبت به سبک های یادگیری و عملکردشان برسند. افزایش اطلاعات معلمان در زمینه تدریس معکوس و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمان، فراهم کردن اطلاعات تدریس معکوس از پیشنهادات کاربردی این مقاله است. در نهایت جدای از آثار و پیامدهای مطلوبی که رویکرد آموزش معکوس می تواند داشته باشد، این شیوه آموزشی با چالش هایی نیز مواجهه است، از جمله، تعهد لازم به زمان و تلاش فراگیر، نیاز به پرورش مشارکت کلاسی، تسهیل ارتباطات فعال داخل کلاس درس و عدم رعایت پیش مطالعه به عنوان یک مسئله اجرایی جدی مطرح است که باعث کاهش سرعت کلی کلاس درس و تاثیر منفی بر رفتارهای مطالعه فراگیران می شود. لذا انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و شناخت مزایا، موانع، اثربخشی و کارایی این رویکرد در فعالیت های یاددهی-یادگیری در اجرا ضروری به نظر می رسد.کليدواژه ها
تدریس معکوس ،کلاس مجازی، یادگیری، دانش آموزانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ایمان مصلی نژاد , 1400 , اثربخشی تدریس به روش معکوس بر میزان یادگیری دانش آموزان در آموزش مجازی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.