آموزش مجازی و طراحی انگیزشی در محیط یادگیری الکترونیکی
Virtual education and motivational design in e-learning environment
نویسندگان :
محمد ادیب عمرانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , فاطمه خالوندی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , سید رسول عمادی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
آموزش مجازی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی –یادگیری استفاده می کند،یک محیط یادگیری الکترونیکی را فراهم می سازد که فراگیران بدون حضور در مدرسه یا دانشگاه آموزش لازم را دریافت و به یادگیری دست پیدا می کنند. هدف این مقاله ایجاد درک عمیق درباره ی آموزش مجازی ، محیط یادگیری الکترونیکی و طراحی انگیزشی با معرفی الگوی طراحی انگیزشی است. روش پژوهش از نوع کتابخانه ای با مرور مطالعاتی مقالات چاپ شده در مجلات و پایگاه های معتبر داخلی و خارجی است. آموزش مجازی با وجود مزایایی که دارد، با چالش های خاصی مواجه است که یکی از آنها کاهش انگیزه ی فراگیران به دلیل یکنواختی محیط یادگیری و نبود ارتباطات چهره به چهره است.خلق محیط یادگیری انگیزشی در آموزش مجازی که مستلزم به کارگیری راهبردهای مبتنی بر افزایش انگیزش یادگیری است، می تواند به بهبود کیفیت و اثربخشی آموزش و یادگیری کمک کند. بررسی مطالعات انجام شده نشان می دهد که طراحی انگیزشی از طریق افزایش انگیزه یادگیری و ایجاد جذابیت در محیط یادگیری الکترونیکی هم به کاهش افت تحصیلی کمک می کند و هم برای طراحان دوره های آموزش الکترونیکی بسیار مؤثر است. از اینرو، می توان از طراحی انگیزشی به عنوان فرایند سازماندهی منابع و روش ها برای ایجاد و هدایت تغییر در انگیزش فراگیران جهت تقویت انگیزه یادگیری، توسعه ی ویژگی های انگیزشی خاص و بهبود مهارت های انگیزه ی افراد استفاده کرد.کليدواژه ها
آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، انگیزه ی یادگیری، طراحی انگیزشیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد ادیب عمرانی , 1400 , آموزش مجازی و طراحی انگیزشی در محیط یادگیری الکترونیکی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.