تربیت زیبایی شناسی در تربیت هنری
Aesthetic education in art education
نویسندگان :
محمد امین دباغیان ( موسسه آموزش عالی کوثر ) , سیده نرگس حسینی ( دانشگاه ازاد پردیس )
چکیده
مفهوم تربیت از مفاهیم پارادکسیکال اجتماعی است. از سویی آنچنان ساده و دسترس است که هر کس برداشتی عمیق از این مفهوم دارد و از سویی آنچنان پیچیده و غامض که هر هرکس تعریف متفاوت و گاه متضاد از این مفهوم دارد. شناخت مفهوم تربیت و ارایه آن در بستر آموزش ، بیانگر ارزش های نمادین هر نظام آموزشی است. نظام آموزشی ایران برگرفته از تربیت اسلامی ، بر نگاه عمیق و مطالعه زیبایی های خلقت به عنوان یک متن آموزشی و یک پدیده تربیتی تاکید دارد که در اینجا با تربیت هنری تطابق می باید. تربیت هنری سعی داردآموزه های عمیق تربتی با زبان هنر ، عمیق تر و تاثیر گذارتر کند.در انتقال مفاهیم تربتی در راستای تربیت هنر ی تاکید بر استقاده از حس زیبایی شناسی است. این پژوهش با هدف شناخت و بررسی تربیت زیبایی شناسی تربیت هنری در قالب مطالعه از نوع کیفی و تحلیلی شکل گرفت.طبق یافته های پژوهش ، زبان هدایت بشر زبان زیبایی شناختی است و از آنجا که هدایت و تربیت انسان ها نیز مبتنی بر فطرت پاك انسان است، هیچ زبانی بهتر از زیبایی شناسی برای تربیت ادمی نیست. تربیت زیبایی شناختی درواقع پرورش تجربیات زیبایی شناختی است. به معنای وسیع کلمه،تجربیات زیبایی شناختی به عنصر لذت در هر تجربه انسانی اشاره دارد .تربیت زیبایی شناسی نه تنها به تلطیف عواطف و تعالی بینش و تعادل احساسات آدمی یاری می رساند، یک حوزه معرفتی را نیز گسترش می دهد.کليدواژه ها
هنر، زیبایی شناسی ، تربیت، تربیت هنریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد امین دباغیان , 1400 , تربیت زیبایی شناسی در تربیت هنری , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.