اثربخشی آموزش روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان
The effectiveness of teaching the method of summarizing what has been learned in cyberspace using a mind map on students motivation for progress
نویسندگان :
محمدشهاب محمد آخوندی ( شهید رجایی تهران ) , نجف طهماسبی پور ( شهید رجایی تهران ) , زهره مصباح فر ( دانشگاه فرهنگیان یزد )
چکیده
هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل ﮐﻠﯿﻪ دانش-آموزان پسر پایه نهم مدارس شهر یزد در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 00-99 بود، که درمجموع تعداد 50 دانش آموز با استفاده از روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 25 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی قرار گرفت؛ درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای اندازه گیری متغییر، در هر دو گروه پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) اجرا شد و داده های بهدستآمده از اجرای پیش آزمون و پس آزمون، با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی باعث افزایش انگیزش پیشرفت دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است (0001 0>P). نتیجه گیری روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی می تواند برای افزایش انگیزش پیشرفت دانش آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.کليدواژه ها
انگیزش پیشرفت، ، جمع بندی مطالب، فضای مجازی، نقشه ذهنی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمدشهاب محمد آخوندی , 1400 , اثربخشی آموزش روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.