بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هشتم
Investigating the effect of educational applications of learning theories in self-made science educational videos on the academic achievement of eighth students
نویسندگان :
سعداله کاظمی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , علیرضا عصاره ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
چکیده رسانه های دیداری – شنیداری متحرک از رسانه های یاددهی – یادگیری مهمی هستند که دارای دو ویژگی دیداری و شنیداری می باشند. وجود صدا، چه به صورت کلام و چه موسیقی و یا صداهای جنبی، در کنار تصویرها و نوشته ها در این مجموعه از رسانه ها سبب می شوند که آنها نه تنها دارای جذابیت و قدرت انگیزشی بالا باشند، بلکه ارزش آموزشی و قدرت یاددهندگی زیادی نیز داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، گزارش بررسی اثربخشی فوری ( اثربخشی بعد از آموزش ) و تداومی ( اثربخشی در طول زمان ) تأثیر آموزش از طریق فیلم علوم خودساخته که نظریات یادگیری در آن لحاظ شده است، بود. در این پژوهش 60 دانش آموز متوسطه پایه هشتم در منطقه16 تهران، به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از آزمون پیشرفت تحصیلی در علوم به عنوان پیش آزمون برای اجرا در دو گروه استفاده شد. گروه آزمایش در حدود 8 هفته نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته را در متن درس علوم و گروه کنترل به روش سنتی آموزش را دریافت کردند. در انتهای آموزش و به فاصله یک ماه پس از آموزش، هر دو گروه کنترل و آزمایش در معرض آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات آزمودنیها در بین زمان پیشآزمون و پسآزمون از یک سیر سعودی تبعیت میکنند که این موضوع حاکی از اثرگذار بودن نظریه یادگیری بکارگرفته در فیلم های آموزشی بر نمرات آزمودنیها میباشد. همچنین با توجه به اینکه بین میانگین نمرات در زمان پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود ندارد، لذا میتوان گفت مداخله پژوهشی تحقیق بر نمرات آزمودنیها اثری ماندگار داشته است.کليدواژه ها
کلیدواژه ها نظریه های یادگیری، فیلم آموزشی، علوم تجربی، پیشرفت تحصیلیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سعداله کاظمی , 1400 , بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هشتم , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.