پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سیزدهمین همایش ملی آموزش
  4. مقاله نقش آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی
عنوان رویداد : سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400

نقش آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی

The role of virtual teaching on acceptance of information and communication technology and academic social behavior through information literacy
نویسندگان :

فاطمه ذکیانی ( دانشگاه شهید بهشتی تهران ) , جعفر حسین زاده ( دکترای آمار، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران )

دانلود فایل   

چکیده

هدف بررسی تبیین پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی توسط آموزش مجازی از طریق سواد اطلاعاتی بود. پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی، همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، با جدول کرجسی و مورگان 350 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های، آموزش مجازی (کیم و همکاران، 2005)، سواد اطلاعاتی (اسفندياري مقدم و كاشي نهنجي، 1390)؛ پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات (دیویس، 1986) و رفتارهای مدنی تحصیلی (گل پرور، 1389) بودند که پایایی آنها به ترتیب 81 0، 80 0، 80 0 و 82 0 به دست آمدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS ویرایش 26 و Lisrel ویرایش 10 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مدنی تحصیلی و سواد اطلاعاتی اثر مثبت و مستقیم داشت. آموزش مجازی از طریق سواد اطلاعاتی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مدنی تحصیلی اثر مثبت و غیرمستقیم داشت. با توجه به نتایج، باید با افزایش میزان سواد اطلاعاتی در دانشجویان، میزان رغبت آنها به کسب آموزش مجازی و پذیرش فناوری و تقویت رفتار مدنی تحصیلی را توسعه داد.

کليدواژه ها

آموزش مجازی، پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مدنی تحصیلی، سواد اطلاعاتی، دانشجویان.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
فاطمه ذکیانی , 1400 , نقش آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی , سیزدهمین همایش ملی آموزش

برگرفته از رویداد



سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • تبیین ادراکات معلمان از تدریس مجازی در دوران کرونا (یک مطالعه کیفی)
  • چالش ها وراهکارهای مدیریت فضای مجازی در تعلیم وتربیت
  • تاثیر و بررسی آموزش مجازی در دوران کرونا بر دانش آموزان مدارس
  • فرصت ها و تهدیدهای تربیتی در فضای مجازی
  • شناسایی مؤلفه های مؤثر در اجرای موفق آموزش مجازی
  • بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی(شاد)بر یادگیری دانش آموزان پایه چهارم دبستان بانو نعمانی و ارائه راهکارها
  • استانداردهای بین المللی و چارچوب صلاحیت های فناوری در آموزش معلمان و دانش آموزان
  • آیا استفاده معلم و دانش آموزان از ماسک در کلاس درس بر ارتباطات غیر کلامی کلاس ، تاثیرمنفی دارد؟
  • چالش ها و راهکارهای سنجش و ارزشیابی در کلاس های مجازی
  • کرونا فرصتی برای یادگیری ریاضی با آموزش مجازی
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)