نقش آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی
The role of virtual teaching on acceptance of information and communication technology and academic social behavior through information literacy
نویسندگان :
فاطمه ذکیانی ( دانشگاه شهید بهشتی تهران ) , جعفر حسین زاده ( دکترای آمار، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران )
چکیده
هدف بررسی تبیین پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی توسط آموزش مجازی از طریق سواد اطلاعاتی بود. پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی، همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، با جدول کرجسی و مورگان 350 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های، آموزش مجازی (کیم و همکاران، 2005)، سواد اطلاعاتی (اسفندياري مقدم و كاشي نهنجي، 1390)؛ پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات (دیویس، 1986) و رفتارهای مدنی تحصیلی (گل پرور، 1389) بودند که پایایی آنها به ترتیب 81 0، 80 0، 80 0 و 82 0 به دست آمدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS ویرایش 26 و Lisrel ویرایش 10 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مدنی تحصیلی و سواد اطلاعاتی اثر مثبت و مستقیم داشت. آموزش مجازی از طریق سواد اطلاعاتی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مدنی تحصیلی اثر مثبت و غیرمستقیم داشت. با توجه به نتایج، باید با افزایش میزان سواد اطلاعاتی در دانشجویان، میزان رغبت آنها به کسب آموزش مجازی و پذیرش فناوری و تقویت رفتار مدنی تحصیلی را توسعه داد.کليدواژه ها
آموزش مجازی، پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، رفتار مدنی تحصیلی، سواد اطلاعاتی، دانشجویان.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:فاطمه ذکیانی , 1400 , نقش آموزش مجازی بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار مدنی تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.