پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سیزدهمین همایش ملی آموزش
  4. مقاله بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هشتم
عنوان رویداد : سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400

بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هشتم

Investigating the effect of educational applications of learning theories in self-made science educational videos on the academic achievement of eighth students
نویسندگان :

سعداله کاظمی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , علیرضا عصاره ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )

دانلود فایل   

چکیده

چکیده رسانه های دیداری – شنیداری متحرک از رسانه های یاددهی – یادگیری مهمی هستند که دارای دو ویژگی دیداری و شنیداری می باشند. وجود صدا، چه به صورت کلام و چه موسیقی و یا صداهای جنبی، در کنار تصویرها و نوشته ها در این مجموعه از رسانه ها سبب می شوند که آنها نه تنها دارای جذابیت و قدرت انگیزشی بالا باشند، بلکه ارزش آموزشی و قدرت یاددهندگی زیادی نیز داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، گزارش بررسی اثربخشی فوری ( اثربخشی بعد از آموزش ) و تداومی ( اثربخشی در طول زمان ) تأثیر آموزش از طریق فیلم علوم خودساخته که نظریات یادگیری در آن لحاظ شده است، بود. در این پژوهش 60 دانش آموز متوسطه پایه هشتم در منطقه16 تهران، به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از آزمون پیشرفت تحصیلی در علوم به عنوان پیش آزمون برای اجرا در دو گروه استفاده شد. گروه آزمایش در حدود 8 هفته نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته را در متن درس علوم و گروه کنترل به روش سنتی آموزش را دریافت کردند. در انتهای آموزش و به فاصله یک ماه پس از آموزش، هر دو گروه کنترل و آزمایش در معرض آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات آزمودنی‌ها در بین زمان پیش‌آزمون و پس‌آزمون از یک سیر سعودی تبعیت می‌کنند که این موضوع حاکی از اثرگذار بودن نظریه یادگیری بکارگرفته در فیلم های آموزشی بر نمرات آزمودنی‌ها می‌باشد. همچنین با توجه به اینکه بین میانگین نمرات در زمان پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود ندارد، لذا می‌توان گفت مداخله پژوهشی تحقیق بر نمرات آزمودنی‌ها اثری ماندگار داشته است.

کليدواژه ها

کلیدواژه ها نظریه های یادگیری، فیلم آموزشی، علوم تجربی، پیشرفت تحصیلی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سعداله کاظمی , 1400 , بررسی تأثیر کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزشی علوم خودساخته بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هشتم , سیزدهمین همایش ملی آموزش

برگرفته از رویداد



سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل محتوای بررسی تطبیقی اهداف کتاب راهنمای معلم فارسی پنجم با پیامدهای آن
  • آسیب ‌شناسی آموزش مجازی و ارائه راهکارها جهت بهبود عملکرد آموزشی
  • مدیریت مدرسه محورگامی جهت توسعه آموزش مجازی
  • بررسی رابطه سبک مدیریت مربی گرا با رضایت شغلی مدیران مدارس در دوران آموزش مجازی (عصر کرونا) شهرستان مشهد
  • تحلیل محتوای کتب هدیه های آسمانی ابتدایی بر اساس مؤلفه های پرسشنامه مهارتهای زندگی
  • آنالیز چهره دانشجویان در بسترهای آموزش مجازی
  • ارزیابی توجه مدرسان دانشگاه در آموزش های مجازی به مقوله کارآفرینی سیاسی از دیدگاه دانشجویان رشته حسابداری و معماری نگرشی نو به تغییرات
  • بررسی رابطه ی آمادگی جسمانی و تربیت بدنی با رشد اجتماعی و خودپنداره دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم
  • شناسایی مؤلفه های مؤثر در اجرای موفق آموزش مجازی
  • تاثیر اثر بخشی آموزش مجازی بر یادگیری دانش آموزان در دوره کرونا
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)