پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سیزدهمین همایش ملی آموزش
  4. مقاله تفکر آماری، چیستی و چرائی
عنوان رویداد : سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400

تفکر آماری، چیستی و چرائی

Statistical thinking quiddity and reason
نویسندگان :

آناهیتا کمیجانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ) , ابراهیم ریحانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ) , احسان بهرامی سامانی ( دانشگاه شهید بهشتی )

دانلود فایل   

چکیده

امروزه‌ در همۀ‌ جوامـع و با شرایط جدید در حوزۀ آموزش‌، توانـایی‌ درک‌ آمـار و استفادۀ بهینه از داده های آماری‌ یکـــی‌ از نیازهـــای‌ اساسی‌ برای‌ زندگی‌ بهتر است‌. جملات‌ خـبری‌ کــه‌ در نــشریات‌، رســانه‌ها، سایت ها و شبکه های مجازی منتشر می شوند، بیــش‌ از آن کــه‌ بــر مبنــای‌ نظرات‌ و اعتقادات‌ شخصی‌ باشند، بـر پایـۀ‌ داده های آمـــاری‌ هـــستند. خبرهـــایی‌ کـــه‌ در حوزه‌هـــای‌ اقتـــصادی‌، اجتمـــاعی‌ یـــا نتایـــج‌ تحقیقـــات‌ پزشـــکی‌ منتـــشر می‌شـــوند، نتایـــج‌ مطالعــاتی‌ هــستند کــه‌ از یــک‌ نمونــۀ آماری‌ به‌دســت‌ آمده‌اند و در بردارندۀ‌ مطالبی هستند که افراد برای درک درست آنها باید دارای سواد آماری باشند، قادر به استدلال آماری باشند و بتوانند تفکر آماری خود را درمطالعۀ خود پیاده سازند. افــرادی‌ کــه‌ تفکر آمــاری‌ ندارنــد، مفــاهیم‌ خطــا و عــدم‌ حتمیــت‌ را در برداشت‌های‌ خـود از اخبـار لحـاظ نمی‌کننـد و بنــا بــر ایــن‌ بــرای‌ تفــسیر و ارزیــابی‌ این‌گونــه‌ اخبـــار دچـــار مـــشکل‌ و اشـــتباه‌ می‌شـــوند و نتایجی‌ که‌ بر اساس‌ یـک‌ نمونـه‌ به‌دسـت‌ آمـده‌ است‌ را صد در صد و در همۀ‌ شرایط‌ درست‌ تلقـی‌ می‌کننـد. عـلاوه‌ بــر آن‌ افـرادی‌ کـه‌ فاقد تفکر آمــاری‌ هستند و بـــا شــیوه‌های‌ جمـــع‌آوری‌ داده ها و تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ آماری‌ آشنایی‌ ندارند به‌ راحتی‌ تحت‌ تأثیر اطلاعـات‌ نادرسـت‌ قـرار می‌گیرنـــد.

کليدواژه ها

سواد آماری، تفکر آماری، تفکر ریاضی، آمار

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
آناهیتا کمیجانی , 1400 , تفکر آماری، چیستی و چرائی , سیزدهمین همایش ملی آموزش

برگرفته از رویداد



سیزدهمین همایش ملی آموزش
تاریخ برگزاری : 25 آذر ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی رابطه آموزش های مجازی در دوران کرونا بر خلاقیت دانش آموزان متوسطه اول شهر کلیبر
  • بررسی آموزش مجازی و نسبت آن با هاله مقدس در اندیشه والتر بنیامین
  • بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی در بهبود روابط اجتماعی دانش آموزان در درس ریاضی
  • بررسی ابعاد و جایگاه شبکه‌های اجتماعی مجازی در فرایند یادگیری و تدریس در آموزش عالی
  • بررسی سطح سواد رایانه ای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان در آموزش مجازی
  • آسیب شناسی راهکارهای پویایی هویت اجتماعی و علمی زنان در نظام آموزشی
  • ارزیابی اثربخشی رویکرد آموزشی مبتنی بر روشهای دیداری آیات قرآن کریم از طریق بسترهای مجازی با مطالعه موردی در مدرسه شهید رنجبر عالیشهر
  • اثربخشی آموزش روش جمع بندی مطالب آموخته شده در فضای مجازی با استفاده از نقشه ذهنی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان
  • شناسایی ضعف ها و فرصت های آموزش از راه دور اضطراری در مدارس فنی و حرفه ای در شرایط بحرانی کووید-19 به منظور ارائه راهکار های مناسب
  • استانداردهای بین المللی و چارچوب صلاحیت های فناوری در آموزش معلمان و دانش آموزان
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)