تفکر آماری، چیستی و چرائی
Statistical thinking quiddity and reason
نویسندگان :
آناهیتا کمیجانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ) , ابراهیم ریحانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ) , احسان بهرامی سامانی ( دانشگاه شهید بهشتی )
چکیده
امروزه در همۀ جوامـع و با شرایط جدید در حوزۀ آموزش، توانـایی درک آمـار و استفادۀ بهینه از داده های آماری یکـــی از نیازهـــای اساسی برای زندگی بهتر است. جملات خـبری کــه در نــشریات، رســانهها، سایت ها و شبکه های مجازی منتشر می شوند، بیــش از آن کــه بــر مبنــای نظرات و اعتقادات شخصی باشند، بـر پایـۀ داده های آمـــاری هـــستند. خبرهـــایی کـــه در حوزههـــای اقتـــصادی، اجتمـــاعی یـــا نتایـــج تحقیقـــات پزشـــکی منتـــشر میشـــوند، نتایـــج مطالعــاتی هــستند کــه از یــک نمونــۀ آماری بهدســت آمدهاند و در بردارندۀ مطالبی هستند که افراد برای درک درست آنها باید دارای سواد آماری باشند، قادر به استدلال آماری باشند و بتوانند تفکر آماری خود را درمطالعۀ خود پیاده سازند. افــرادی کــه تفکر آمــاری ندارنــد، مفــاهیم خطــا و عــدم حتمیــت را در برداشتهای خـود از اخبـار لحـاظ نمیکننـد و بنــا بــر ایــن بــرای تفــسیر و ارزیــابی اینگونــه اخبـــار دچـــار مـــشکل و اشـــتباه میشـــوند و نتایجی که بر اساس یـک نمونـه بهدسـت آمـده است را صد در صد و در همۀ شرایط درست تلقـی میکننـد. عـلاوه بــر آن افـرادی کـه فاقد تفکر آمــاری هستند و بـــا شــیوههای جمـــعآوری داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری آشنایی ندارند به راحتی تحت تأثیر اطلاعـات نادرسـت قـرار میگیرنـــد.کليدواژه ها
سواد آماری، تفکر آماری، تفکر ریاضی، آمارکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:آناهیتا کمیجانی , 1400 , تفکر آماری، چیستی و چرائی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.