بررسی رابطه بین حرکت چشم و راهبردهای خواندن از طریق مطالعه متن انگلیسی در محیط الکترونیکی
Investigating the relationship between eye movement and reading strategies by using English text in electronic environment
نویسندگان :
معصومه معطری ( دانشگاه شهید رجایی ) , رضا ابراهیم پور ( دانشگاه شهید رجایی ) , احسان پازوکی ( دانشگاه شهید رجایی )
چکیده
امروزه یادگیری الکترونیکی بهعنوان یک فنّاوری تحولآفرین در فرایند آموزش مطرح هست. از طرفی نیاز به یادگیری زبان انگلیسی بهعنوان زبان اول دنیا بهمنظور مبادله اطلاعات و ارتباط برقرار کردن با دیگران غیرقابلانکار است، بنابراین یکی از ضروریترین کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید خدمات آموزشی در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی است. در یادگیری زبان انگلیسی، خواندن یک مهارت ضروری است که به کسب دانش و تبادل اطلاعات کمک میکند. در مقایسه با یادگیرندگانی که مشکلات خواندن دارند، خوانندگان موفق معمولاً طیف وسیعی از راهبردهای تثبیت شده دارند. روش معمول برای تعیین و شناخت راهبردهای مورد استفاده فرد موقع خواندن استفاده از پرسشنامه است. ردیاب چشم یک فناوری مدرن است که حرکات چشم را در طول فرآیند خواندن بررسی میکند و میتواند دادههای باارزشی را در مورد فرآیندهای درک مطلب ارائه دهد. در این مقاله داده چشم افراد هنگام مطالعه متن انگلیسی در یک محیط الکترونیکی اخذ شد و همچنین پرسشنامه مختاری جهت آگاهی از راهبردهای خواندن افراد در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت. نتایج پژوهش، ارتباط بین دادههای حرکت چشم و پاسخ افراد در پرسشنامه را نشان داد؛ بنابراین ردیاب چشمی به عنوان یک دستگاه فیزیولوژیکی جهت بررسی راهبردهای مورد استفاده خوانندگان میتواند مفید باشد.کليدواژه ها
یادگیری الکترونیکی، مهارت خواندن، راهبردهای خواندن، ردیاب چشمیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1400 , بررسی رابطه بین حرکت چشم و راهبردهای خواندن از طریق مطالعه متن انگلیسی در محیط الکترونیکی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.