تحلیل محتوای کتب هدیه های آسمانی ابتدایی بر اساس مؤلفه های پرسشنامه مهارتهای زندگی
Content analysis of elementary heavenly gift books based on life skills questionnaire components
نویسندگان :
سمانه احمدی کوهبنانی ( دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد )
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درسی هدیه های آسمانی دبستان آموزش و پرورش ایران از حیث توجه به مهارتهای زندگی انجام گرفت و برای بررسی میزان توجه به مؤلفه های مهارتهای زندگی از روش تحلیل محتوا استفاده شده در این پژوهش تمام محتوای کتاب ها (بجز کتاب هدیه آسمانی ششم) مورد بررسی قرار گرفت و واحد ثبت در این پژوهش، مضمون هر پاراگراف، تصاویر و فعالیتها فرایند کدگذاری بشری قیاسی انجام شد و برای توصیف میزان توجه به مؤلفه های مهارتهای زندگی از فراوانی و درصد بهره گیری شده است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مهارتهای زندگی محمود ساعتچی (۱۳۸۹)در10 مهارت بود. یافته های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب مورد بررسی، با وضع مطلوب فاصله دارد و نیازمند بازنگری و اصلاح هستند زیرا میانگین پراکندگی مهارت های اجتماعی در کتب هدیه آسمانی دوم،سوم،چهارم وپنجم به ترتیب 64 16-55 22-25 22-64 32است و بیشتر به مهارت های ارتباط انسانی(48 2%) ،روابط بین فردی 48 25%)) و آموزش خودآگاهی(31 2%)و کمتر به حل مسئله(7 3%) و تفکر خلاق(13 56%)توجه شده است.کليدواژه ها
تحلیل محتوا، کتب هدیه های آسمانی ابتدایی ، مهارت.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سمانه احمدی کوهبنانی , 1400 , تحلیل محتوای کتب هدیه های آسمانی ابتدایی بر اساس مؤلفه های پرسشنامه مهارتهای زندگی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.