تحلیل تغییرات حاصل از شیوع کرونا بر نظام های آموزش سازمانی
The analysis of changes resulted from the interaction of the corona spread and the organizational education systems.
نویسندگان :
سعید هداوند ( دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات )
چکیده
روند تحولات جهانی از زمان شیوع بحران کرونا وارد مراحل جدیدی شده و نظام های آموزشی را تحت تأثیر خود قرار داده است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل تأثیرات بحران کرونا بر وضعیت نظام های آموزشی به این سؤال مهم که بر هم کنش شیوع کرونا و نظام های آموزش سازمانی در تحولات ناشی از بحران کرونا چگونه است پاسخ می دهد. پژوهش حاضر از نوع مروری است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعات اسنادی، روند آموزش های سازمانی در سال 2020 و پس از آن با توجه به شیوع بحران کرونا تحلیل لازم انجام گرفته است. به منظور تحلیل داده ها و فهم تغییرات نوظهور حاصل از بر هم کنش نظام های آموزش سازمانی و شیوع کرونا از مدل مفهومی STEEPV استفاده شده است. نتایج نشان داد که بحران کرونا بر ابعاد اجتماعی، فناورانه، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی و ارزشی نظام های آموزش سازمانی تأثیراتی بر جای گذاشته و عملکرد های آموزشی را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. یافته های پژوهش، نابسندگی دانش کنونی و ناتوانی ساختارهای موجود را در مواجهه با تهدیدهای نوین نشان داد و کنشگران آموزشی را با این واقعیت که وضع کرونایی و پساکرونایی آموزش را با همان انگاره های پیشاکرونایی نه می توان دید و نه می-توان فهمید روبرو کرد. اگرچه ممکن است هنوز برای نظام های آموزش زود باشد، اما به مرور ناگزیر از تفکر جدّی درباره آموزش پساکرونا و تحول سازوکارها، نقش ها و فرآوردهای آن از جمله دگرگونی در فرایندهای آموزشی خواهند شد.کليدواژه ها
ویروس کرونا؛ نظام آموزش سازمانی؛ مراکز آموزش سازمانیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سعید هداوند , 1400 , تحلیل تغییرات حاصل از شیوع کرونا بر نظام های آموزش سازمانی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.