چالش ها و راهکارهای سنجش و ارزشیابی در کلاس های مجازی
Challenges and strategies for assessment and evaluation in virtual classes
نویسندگان :
مرتضی غلامی ( آموزش و پرورش )
چکیده
با انتشار و گسترش ویروس کرونا در کشور آموزش به ناچار سمت فضای مجازی سوق پیدا کرد و یکی از چالش های بزرگ در این فضا آموزش، سنجش و ارزشیابی در کلاس های مجازی بوده است. در واقع ارزشیابی جزء جدایی ناپذیر فرآیند آموزش است. بنابراین نوع و ابزارهای ارزشیابی خیلی مهم است. چندین روش آموزش مجازی وجود دارد که ابتدا به بحث و بررسی هر یک از این موارد پرداخته شده و مزایا و معایب ارزشیابی در هریک از این آموزش های مجازی بیان شده است . برای ارزشیابی های برخط می توان از شیوه های نوین ارزشیابی استفاده کرد. که هریک از این شیوه های نوین مانند سوالات باز پاسخ، پوشه کار، طرح مسئله و... دارای مزایا و معایبی است. اما استفاده از این شیوه های نوین در سنجش و ارزشیابی برخط باعث افزایش درک عمیق دانش آموزان، فضایی برای خلاقیت دانش آموزان می شود . گرچه سنجش و ارزشیابی در این فضا باید سنجش برای یادگیری باشد که این نوع سنجش به تدریجی و مداوم بودن ارزیابی اشاره دارد سنجش برای یادگیری بدین معنا است چطور هر دو نوع سنجش(سنجش تکوینی، سنجش تراکمی) با هم در خدمت سنجش برای یادگیری باشد. سنجش و ارزشیابی در فضاهای مجازی دارای چالش های زیادی می باشد شاید یک از مهترین این چالش ها امنیت آزمون است. امنیت آزمون زمانی بیشتر به خطر می افتد که سنجش از یادگیری باشد اما هنگامی که سنجش برای یادگیری باشد حتی احتمال تقلب نیز کاهش پیدا می کندکليدواژه ها
سنجش و ارزشیابی برخط، آموزش برخط، دانش آموزان، کلاس مجازیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مرتضی غلامی , 1400 , چالش ها و راهکارهای سنجش و ارزشیابی در کلاس های مجازی , سیزدهمین همایش ملی آموزش
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.