بررسی تاثیر قطر و محل قرار گیری حفرههای خنککاری داخلی پره c3x
Numerical analysis to aptimization of the effect of the diameter and location of the internal cooling channels for c3x blade
نویسندگان :
وحید خوش آبی ( دانشگاه شهید رجایی ) , محمدرضا علیگودرز ( دانشگاه شهید رجایی )
چکیده
در این مقاله، تاثیر قطر و موقعیت کانال های خنک کاری داخلی یک پره سه بعدی توربین گاز برای رسیدن به دما و گرادیان دما، کمتر از دما و گرادیان دمای مجاز به ازای کمترین دبی هوای خنک کاری مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش یک مدل سه بعدی پره c3x با داده های آزمایشگاهی شبیه سازی شده است. برای بهینه سازی خنک کاری داخلی پره تابع هدف متفاوت از پژوهش های پیشین در نظر گرفته شده است. تابع هدف در این مقاله کاهش دبی جرمی هوای خنک کاری در نظر گرفته شد که کاهش دبی جرمی هوای خنک کاری لزوما بازده و کار خالص خروجی توربین گاز را افزایش می دهد. فرایند بهینه سازی برروی این مدل در دو مرحله انجام شده است. مرحله اول با تغییر مکان حفره های خنک کاری و نزدیک کردن آنها به مناطق داغ پره بدون تغییر قطر و تغییر دبی هوای خنک کاری، دمای پره را کاهش می دهد. مرحله دوم با تغییر دادن قطر و دبی هوای خنک کاری پره بهینه شده در مرحله اول سعی در کاهش دبی هوای خنک کاری بدون اینکه دمای پره و گرادیان درجه حرارت پره از حد مجاز تجاوز کند، شد. با یک مدل ساده ترمودینامیکی بهینه سازی با تابع هدف دبی هوای خنک کاری که در این مقاله پیشنهاد شد با مدل تحقیقات پیشین با تابع هدف دما و گرادیان دما مقایسه شد. نشان داده شد که این روش بهینه سازی می تواند بازده و کار خالص یک توربین معمولی را افزایش دهد.کليدواژه ها
پره توربین گاز، سوراخهای خنک کاری داخلی، cfd، بازده توربین گازکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمدرضا علیگودرز , 1398 , بررسی تاثیر قطر و محل قرار گیری حفرههای خنککاری داخلی پره c3x , دومین همایش ملی مکانیک محاسباتی و تجربی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.