تاثیر ضریب مخروطیت چرخ بر سرعت بحرانی و پدیده هانتینگ چرخ و محور در قطارهای سریع السیر
The effect of wheel cone coefficient on critical speed and wheel hunting phenomenon in high-speed trains
نویسندگان :
ندا مرتضوی ( دانشگاه اصفهان )
چکیده
واگن هنگام حرکت بر روی ریل، ارتعاشاتی را تجربه میکند که از جمله مهم ترین آنها ارتعاشات عرضی است. ارتعاشات عرضی واگن در سرعتهای بالا موجب بروز نوعی ناپایداری به نام "هانتینگ"میشوند. پدیده هانتینگ محور، یک حرکت نوسانی همراه با حرکت در راستای محور جانبی و چرخش "یاو" حول محور z میباشد که عمدتا به وسیله ی هندسه ی تماس چرخ و ریل تعیین می شود. پایداری این حرکت، یک امر مهم دینامیکی است که حداکثر سرعت وسیله ی نقلیه ی ریلی را تعیین میکند. افزایش استهلاک اجزا وسایل نقلیه ی ریلی میتواند منجر به تشدید میزان ارتعاشات گردد. جهت طراحی ایمن وسیله نقلیه، ضروری است که تاثیر پارامترهای وسیله نقلیه ریلی بر پدیده هانتینگ را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله، تاثیر میزان ضریب مخروطیت چرخ بر پایداری پدیده ی هانتینگ چرخ و محور وسایل نقلیه ی ریلی سریع السیر که دارای اتصالات الاستیک و نیروهای اتلافی در صفحه ی افقی هستند، ارائه شده است. هم چنین با استخراج معادلات حرکت غیرخطی چرخ و محور یک واگن مسافری با سرعت بالا، ارتعاشات عرضی آن در مسیر مستقیم مورد بررسی قرار گرفته است. معادلات حرکت پس از استخراج، با استفاده از نرمافزار متلب حل شده و با بررسی نتایج، سرعت بحرانی واگن Km/h 284.5 تعیین شده است.کليدواژه ها
هانتینگ، مدلسازی دینامیکی، پایداری، میرایی، سرعت بحرانیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ندا مرتضوی , 1398 , تاثیر ضریب مخروطیت چرخ بر سرعت بحرانی و پدیده هانتینگ چرخ و محور در قطارهای سریع السیر , دومین همایش ملی مکانیک محاسباتی و تجربی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.