تحلیل پایداری مدل غیر خطی خودرو با جرم متغیر در حرکت چرخشی حول محور Z
Stability analysis of nonlinear vehicle model with variable mass in yaw motion
نویسندگان :
مهدی نیک سرشت ( دانشگاه تربیت مدرس ) , محمدرضا قضاوی خوراسگانی ( دانشگاه تربیت مدرس ) , اصغر نجفی ( پژوهشگاه نیرو )
چکیده
در برخی از کاربردهای نظامی و یا خدماتی وزن خودرو ممکن است متغیر با زمان باشد. در این مقاله جهت بررسی حرکت صفحه ای خودرو به همراه چرخش حول محور Z جرم خودرو به صورت تابعی متغیر با زمان تعریف می شود و تاثیر آن بر دینامیک سیستم که تا کنون جرم به صورت ثابت در معادلات لحاظ شده است بررسی می گردد. برای این منظور تابع غیرخطی جرم متغیر از مقادیر بالاتر از جرم ثابت شروع به تغییر کرده و به مقادیر کمتر از جرم ثابت می رسد. برای تحلیل از یک مدل دینامیکی غیرخطی بدنه با دو درجه آزادی استفاده می شود که چرخ جلو فرمان پذیر است و نیروهای وارده به بدنه از فرمول جادویی لاستیک بدست می آیند. با شبیه سازی سیستم در نرم افزار متلب پاسخ های حالت پایدار و گذرای متغیرهای حالت و مسیر خودروبرای جرم ثابت و جرم متغیر به ازای زاویه فرمان های مختلف به عنوان ورودی سیستم بدست آمده و با نمودارهای بدست آمده از حالت جرم ثابت مقایسه می شود .پایداری سیستم در هر دو حالت به کمک نمودار های صفحه فاز به ازای شرایط اولیه صفر و شرایط اولیه مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.با استفاده از این مدل می توان اثر مومنتوم را در معادلات حرکت لحاظ کرده و همچنین برآیند نیروها و رفتار خودرو را در جرم های کمتر و بیشتر از جرم ثابت به صورت همزمان بررسی کرد.کليدواژه ها
تحلیل غیرخطی، صفحه فاز،فرمول جادویی، مدل دوچرخ خودرو، جرم متغیرکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مهدی نیک سرشت , 1398 , تحلیل پایداری مدل غیر خطی خودرو با جرم متغیر در حرکت چرخشی حول محور Z , دومین همایش ملی مکانیک محاسباتی و تجربی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.