بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP با توان 5 کیلووات بر پایه پیل سوختی غشاء پلیمری دما بالا
Investigation of steam carbon and air fuel ratio in a 5 kW HT-PEMFC for micro CHP system
نویسندگان :
جلال قاسمی ( دانشگاه زنجان ) , سعید گيلک ( دانشگاه زنجان )
چکیده
با توجه به جایگاه پیل های سوختی در صنایع امروزی بررسی پارامترهای موثر در افزایش راندمان آن حائز اهمیت است. در اين مقاله ، بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP بر پایه پیل سوختی غشا پلیمری دما بالا پرداخته شده است. در اين راستا بهمنظور توليد سوخت هيدروژن از یک سيستم ريفورمينگ بخارآب با متان استفاده شده است. براي انجام اين تحقيق، از نرمافزار Aspen براي شبيه سازي ريفورمينگ، پيل سوختي و سيستم بازياب گرما بکار گرفته شده است. در بخش ريفورمينگ نتايج شبيهسازي نشان مي دهد که کسر مولي هيدروژن توليد شده برابر 79.38 درصد مي باشد که در مقايسه با نتايج آزمايشگاهي داراي خطاي نسبي 1.32 درصد است. همچنين در مقایسه دو مقدار 4 و 4.8 براي پارامتر نسبت بخار به سوخت، در عملکرد سيستم ريفورمينگ، ميزان هيدروژن توليد شده به مقدار 2.55 درصد افزايش و درصد کسر مولي مونواکسيدکربن به مقدار 37.5 درصد کاهش پيدا مي کند. همچنين توان و راندمان الکتريکي آن به ترتيب 2.55 و 1.8 درصد افزايش و راندمان حرارتي سيستم به مقدار 1.4 درصد کاهش پيدا ميکند. علاوه بر آن نتايج ميدهد که برای نسبت هوا به سوخت 4.58 در SCR=4، به حداکثر راندمان حرارتي 41.05 درصد ميرسد.کليدواژه ها
پيل سوختي، غشا پليمري دمابالا، نسبت بخار به سوخت، نسبت هوا به سوختکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:جلال قاسمی , 1398 , بررسی نسبت بخار به سوخت و نسبت هوا به سوخت در یک سیستم micro CHP با توان 5 کیلووات بر پایه پیل سوختی غشاء پلیمری دما بالا , دومین همایش ملی مکانیک محاسباتی و تجربی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.