بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور اشتعال جرقه ای با سوخت E85
Numerical investigation of the impacts of ammonia injection on the performance of the spark ignition engine fueled by E85
نویسندگان :
سید وحید حسینی ( دانشگاه صنعتی شاهرود ) , وحيد هنرمند ( دپارتمان مهندسی مکانیک دانشکده منتظری دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی ) , رضا دوست محمدیان ( دپارتمان مهندسی مکانیک دانشکده منتظری دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی ) , فرهاد سالک ( دپارتمان مهندسی مکانیک دانشکده منتظری دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی ) , ميثم بابائي ( دانشکده علوم، مهندسی و محیط زیست دانشگاه سالفورد انگلستان )
چکیده
یکی از مشکلات عمده سیستم حمل و نقل کل دنیا، تولید آلاینده های خطرناک و گازهای گلخانه ای توسط خودروها می باشد. یکی از این آلاینده ها که برای سلامتی انسان بسیار مضر است، اکسیدهای نیتروژن هستند. استفاده از سوخت های زیستی در خودروها بدلیل کاهش قابل توجه مصرف سوخت فسیلی و دی اکسیدکربن توسط آن ها، مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. از طرفی، استفاده از سوخت های زیستی و افزودن اتانول به بنزین مصرفی خودرو، باعث افزایش نرخ تولید آلاینده اکسید نیتروژن توسط موتور خواهد شد. یکی از راه های غلبه بر مشکل ازدیاد تولید اکسید نیتروژن در موتور، پاشش سوخت کمکی مثل آمونیاک به منظور کنترل آن می باشد. در این مقاله، مطالعه عددی بر روی تاثیر پاشش آمونیاک بر میزان آلاینده اکسید نیتروژن تولیدی و عملکرد موتور EF7 دارای سوخت پایه E85 انجام گرفته است. در ابتدا موتور EF7 در نرم افزار AVL BOOST مدلسازی شده و در سرعت 6000 دور بر دقیقه تمام بار، مدل حل شده و نتایج با داده های آزمایشگاهی به منظور صحه گذاری مقایسه گردیده است. سپس آمونیاک با درصدهای پاشش 5 درصد و 10 درصد در موتور با سوخت پایه E85 تزریق شده و نتایج مورد بحث قرار گرفته است. براساس نتایج بدست آمده، با تغییر سوخت موتور از بنزین به E85، توان و نرخ تولید اکسید نیتروژن توسط موتور به ترتیب به مقدار 6 درصد و 140 درصد، افزایش یافته و مصرف سوخت ویژه ترمزی موتور نیز حدود 33 درصد کاهش یافته است. با پاشش آمونیاک به عنوان سوخت کمکی در موتور به سوخت پایه E85، با نسبت پاشش حداکثر 10 درصد، توان موتور حداکثر 6.2 درصد کاهش و مصرف سوخت ویژه ترمزی 15 درصد افزایش داشته است. افزایش آلاینده اکسید نیتروژن حاصل از تغییر سوخت از بنزین به E85، با پاشش آمونیاک تا 10 درصد، کاملا جبران شده و حتی نسبت به حالت بنزین سوز، 60 درصد کاهش تولید اکسید نیتروژن مشاهده گردیده است.کليدواژه ها
سوختهای زیستی، اکسید نیتروژن، اتانول، سوخت کمکی، آمونیاککد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سید وحید حسینی , 1399 , بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور اشتعال جرقه ای با سوخت E85 , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.