پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزلی OM355 با استفاده از سیستم‌های سوخت‌رسانی ریل مشترک و کنترل آلایندگی SCR
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزلی OM355 با استفاده از سیستم‌های سوخت‌رسانی ریل مشترک و کنترل آلایندگی SCR

Emissions and fuel consumption reduction of the OM355 diesel engine using a common rail fuel injection and selective catalytic reduction
نویسندگان :

ابراهیم اکبرپوران خیاطی ( کارخانه ایدم ) , بهروز نجاری ( کارخانه ایدم ) , سمیه پارسا ( کارخانه ایدم ) , میرجواد عابدی ( کارخانه ایدم )

دانلود فایل   

چکیده

موتورهای دیزلی در دو نوع خودرویی و صنعتی از مؤثرترین موتورها در جهان به حساب می‌آیند. بهبود آلایندگی و کاهش مصرف سوخت در صنعت خودروسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روش‌های متعددی برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتورهای دیزلی وجود دارد. در این مقاله ابتدا سعی شده است تا با بکارگیری سیستم سوخت‌رسانی ریل مشترک و تأمین سوخت با فشار بالا در پشت انژکتورها و بهبود احتراق داخل محفظه‌ی احتراق، ضمن حفظ عملکرد موتور دیزلی OM355، میزان آلایندگی از نوع دوده، HC و CO و مصرف سوخت آن نیز کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است با بکار بردن سیستم سوخت‌رسانی ریل‌مشترک و بخار شدن بهتر سوخت توسط سیستم پاشش و همزمان افزایش بازده احتراق، ضمن کاهش دوده، HC و CO ، مقدار NOX نیز افزایش می‌یابد. بنابراین پس از این مرحله استفاده از یک سیستم برای کاهش میزان NOX امری ضروری است تا حالت مصالحه بین دوده، HC، CO و NOX برقرار گردد. بنابراین با استفاده از سیستم کنترل آلایندگی SCR که یکی از فناوری‌های کارآمد کنترل و کاهش NOX است، میزان NOX در مرحله‌ی پس از احتراق به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. نتایج عملی حاصل از تست موتور OM355، نشان از عملکرد مناسب سیستم سوخت رسانی ریل مشترک و کنترل آلایندگی SCR دارد.

کليدواژه ها

موتور OM355، سیستم سوخت‌رسانی ریل مشترک، آلایندگی، کنترل آلایندگی SCR ، مصرف سوخت

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
بهروز نجاری , 1399 , کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزلی OM355 با استفاده از سیستم‌های سوخت‌رسانی ریل مشترک و کنترل آلایندگی SCR , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل خستگی گرمائی- مکانیکی چندراهة دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویة سيال و جامد
  • بررسی تأثير متغیرهای طراحی يک ژنراتور ترموالکتريک بر مصرف سوخت و توان خروجی یک خودرو نمونه
  • تحلیل دور آرام موتورهای ديزلي توربوشارژ به روش حل مسأله و بررسی كنترلر PID و منطق فازي
  • بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل
  • تحلیل ترمودینامیکی یک موتور توربوپراپ مجهز به پیل‌سوختی اکسید جامد
  • تحلیل دینامیکی و بهینه سازی سیستم انتقال قدرت پیوسته (CVT) با استفاده از توان انشعابی
  • طراحی موتور احتراق داخلی دوار (روتاری)
  • بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG
  • بهینه‌سازی توپولوژی و شكل پیستون موتور XU7 با توابع هدف وزن و انرژی کرنش
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)