بهینهسازی ابعاد هندسی پرههای یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنککاری با شبیهسازی عددی
Optimizing the geometric dimensions an air-cooled engine fins with genetic algorithm and investigate the cooling performance by numerical simulation
نویسندگان :
علی میرمحمدی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , سهند حسینی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , محمدرضا خواجه کولکی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
دمای کارکرد موتور یکی از عوامل موثر بر کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور است. کارکرد موتور در دمای بالا علاوه بر افزایش آلایندگی، به علت اینکه اجزای مختلف موتور دارای ضریب انبساط حجمی متفاوتی هستند، احتمال قفل موتور(گیرپاژ) را افزایش میدهد. لذا کنترل فرایند انتقال حرارت موتور امری اجتناب ناپذیر است. در این تحقیق بهینهسازی ابعاد هندسی پرههای یک موتور هوا خنک تک سیلندر انجام میشود. ابتدا بلوک سیلندر در نرم افزار فلوئنت شبیهسازی میشود. سپس مقدار بهینه ابعاد پره، به کمک الگوریتم ژنتیک در نرم افزار متلب محاسبه میگردد. در نهایت بلوک سیلندر با ابعاد پرههای جدید مدلسازی شد و انتقال حرارت آن در نرم افزار فلوئنت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد انتخاب بهینه ابعاد پره، علاوه بر توزیع یکنواختتر دما در بلوک سیلندر، شار حرارتی خنککاری موتور را نیز افزایش میدهد. کمینه دمای بدنه موتور بعد از بهینهسازی ابعاد پرهها، از 23.63 درجه سانتیگراد تا دمای 11.61 درجه سانتیگراد کاهش یافت که این کاهش میتواند در نرخ خنککاری موتور خیلی موثر باشد. همچنین محاسبه شار حرارتی در سه سطح بدنه موتور نشان داد با ابعاد بهینه پرهها در سطح A حدود 15 درصد، در سطح B به میزان 75 درصد و در سطح C به میزان 160 درصد میزان شار حرارتی افزایش مییابد.کليدواژه ها
هواخنک، بهینهسازی، پره، بلوک سیلندر، الگوریتم ژنتیککد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی میرمحمدی , 1399 , بهینهسازی ابعاد هندسی پرههای یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنککاری با شبیهسازی عددی , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.