پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله شبیه‌سازی و تحلیل تنش در میل‌لنگ موتور 6 سیلندر تراکتور ITM 1500
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

شبیه‌سازی و تحلیل تنش در میل‌لنگ موتور 6 سیلندر تراکتور ITM 1500

Simulation and stress analysis of the 6-cylinder engine of the ITM 1500 tractor crankshaft
نویسندگان :

عیسی ساحتی مهر ( تحقیق، توسعه و آزمایشگاه موتورسازان تراکتور سازی ایران ) , میرعلی‌اصغر مفید ( تحقیق، توسعه و آزمایشگاه موتورسازان تراکتور سازی ایران ) , محسن جعفری قاسم قشلاقی ( تحقیق، توسعه و آزمایشگاه موتورسازان تراکتور سازی ایران ) , سید مهدی لشکرپور ( تحقیق، توسعه و آزمایشگاه موتورسازان تراکتور سازی ایران ) , امیررضا کوه‌بلوری ( تحقیق، توسعه و آزمایشگاه موتورسازان تراکتور سازی ایران ) , مهدی منصوری ( تحقیق، توسعه و آزمایشگاه موتورسازان تراکتور سازی ایران )

دانلود فایل   

چکیده

سیستم انتقال قدرت، بخش حیاتی هر وسیله نقلیه است. در این‌میان میل‌لنگ از اجزاء مهم سیستم می‌باشد، به‌طوری‌که به‌وسیله شاتون، نیروی لازم از احتراق را از پیستون‌ها که حرکت خطی داشته گرفته و آن را به حرکت دورانی تبدیل می‌کند. چون میل‌لنگ دچار چرخه‌های تکرار در فعالیتش می‌شود، همواره تحت نیرو‌ها و شرایط مرزی پیچیده قرار دارد. از این‌رو شناسایی و چگونگی اعمال، مقدار و جهت این‌گونه مولفه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طوری‌که عدم آگاهی داشتن از شرایط حاکم بر میل‌لنگ، منجر به شکست میل‌لنگ و از کار افتادن کل سیستم انتقال قدرت خواهد شد. در این‌راستا برای اولین بار در پی مشخص نمودن وضعیت تنش در میل‌لنگ تحت فعالیت از تراکتور ITM 1500 و مشخص نمودن تمرکز تنش و مکان‌های مستعد برای خستگی و شکست شدیم. نخست به بررسی منبع و مقدار بار‌های اعمالی و چگونگی تاثیر آن‌ها بر میل‌لنگ پرداختیم. سپس مدل‌های 3 بعدی لازم را در نرم‌افزار زیمنس‌اِن‌ایکس ترسیم نمودیم. تحلیل مدل اجزاء محدود با تعریف مشخصات مصالحی، حلگر، بار و شرایط مرزی مناسب در نرم‌افزار آباکوس انجام شد. همچنین شبکه‌بندی در نرم‌افزار تخصصی پیش-پردازش اَنسا انجام پذیرفت. نتایج بدست آمده از تحلیل اجزا محدود ارائه و بررسی شد. به طوری‌که مقدار و مکان نقطه‌های بحرانی تنش در کل مدل و مسیر تعریف شده روی یاتاقان‌های اصلی مشخص گردید. در انتها نتیجه‌گیری‌های لازم با استفاده از نتایج بدست آمده بیان گردید.

کليدواژه ها

میل‌لنگ، تحلیل تنش اجزاء محدود، زیمنس‌اِن‌ایکس، آباکوس، اَنسا

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
عیسی ساحتی مهر , 1399 , شبیه‌سازی و تحلیل تنش در میل‌لنگ موتور 6 سیلندر تراکتور ITM 1500 , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • طراحی، ساخت و ارزیابی چندراهه دود خنک شونده
  • مدل سازی روغن موتور حاوی نانوذره الماس بین دو سطح سایشی آهن با استفاده از روش های دینامیک مولکولی
  • مطالعه اثر ارتعاشات و چرخه دما بر نوسانات مقاومت الکتریکی در کانکتورهای خودرو
  • بهینه‌سازی ابعاد هندسی پره‌های یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنک‌کاری با شبیه‌سازی عددی
  • بهینه سازی چندهدفه پیستون موتور با همپوشانی روش المان محدود و الگوریتم ژنتیک
  • کاهش مصرف سوخت خودرو با فناوری نیم‌دونیرو 48 ولت توسط استراتژی بهینه ECMS
  • تحلیل دور آرام موتورهای ديزلي توربوشارژ به روش حل مسأله و بررسی كنترلر PID و منطق فازي
  • فناوری‌های پیشرانش هیبرید احتراقی- الکتریکی؛ مدل‌های مفهومی و معماری سامانه های پیشرانش هیبریدی
  • بررسی جامع تاثیر گونه های اصلی تشکیل دهنده EGR بر احتراق همگن هپتان نرمال
  • طراحی موتور احتراق داخلی دوار (روتاری)
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)