بهينهسازي آلايندگي يک موتور درونسوز به روش طراحي آزمايشها
Emission optimization of an engine using design of experiments method
نویسندگان :
سید عبداله موسوی ( دانشگاه فنی و حرفه ای ) , هادی بنایی بروجنی ( دانشگاه فنی و حرفه ای ) , علی میرمحمدی ( تربیت دبیر شهید رجایی ) , شعبان غلیاری شوره دلی ( تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
عوامل زيادي بر عملکرد موتور تاثير ميگذارند اما اينکه چند عامل مختلف در تعامل با يکديگر بر آلايندگي چه تاثيري دارند موضوعي است که کمتر به آن پرداخته شده است. روشهاي سنتي هزينه و زمان زيادي بر محقق تحميل ميکنند و توانايي بررسي اثر عوامل مختلف بر روي يکديگر را ندارند. در اين پژوهش از روش طراحي آزمايشها که يک روش آماري است و امکان بررسي تعامل اثر چند عامل را با تعداد آزمونهاي اندک فراهم ميکند، استفاده شده است. براي اين منظور ابتدا مجموعه يك سيلندر از موتور ملي توسط برنامه کيوا به صورت چرخة باز شبيهسازي و با نتايج آزمايشگاهي صحهگذاري شده است. آزمايشهاي تصادفي به كمك نرمافزار مينيتب طراحي و با برنامه کيوا اجرا شده است. در آخر از خروجيهاي شبيهسازي به عنوان دادههاي ورودي نرمافزار مينيتب استفاده شده است. با تحليل نتايج تاثير عوامل مختلف بر آلايندگي و توان موتور بررسي و حالت بهينه براي هر عامل مشخص شد. نتايج نشان داد براي حالتي كه کاهش توان کمتر از 3 2 درصد است، 7 3 درصد کاهش مصرف سوخت، 3 63 درصد کاهش مونواکسيدکربن، 1 14 درصد کاهش هيدروکربن نسوخته و 10 درصد کاهش اکسيدهاي ازت به دست ميآيد.کليدواژه ها
موتور اشتعال جرقهاي، شبيهسازي عددي، روش طراحي آزمايشها، برنامه کيواکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سید عبداله موسوی , 1399 , بهينهسازي آلايندگي يک موتور درونسوز به روش طراحي آزمايشها , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.