پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل

Investigation on the effect of EGR on performance of the bottoming Organic Rankine cycle of a diesel engine
نویسندگان :

الهه نشاط ( صنعتی سهند ) , محمدطاها قرا باغی ( صنعتی شریف )

دانلود فایل   

چکیده

امروزه به دلیل کاهش منابع سوختی و نیز افزایش آلاینده های زیست محیطی ناشی از احتراق سوخت های فسیلی، بازیافت انرژی اهمیت چشمگیری یافته است. بازیافت انرژی از گازهای احتراقی موتورهای دیزل به دلیل داشتن دمای احتراقی بالا از مهمترین مباحث مطروحه در دانش بازیافت انرژی است. در مطالعات انجام شده چرخه های ترمودینامیکی مختلف به عنوان چرخه های پایین دستی به موتورهای دیزل متصل شده و از حرارت اتلافی گازهای حروجی از این موتورها برای تولید توان و یا گرما استفاده می شود. به دلیل آلایندگی بالای موتورهای دیزل، ترفندهای مختلفی جهت کاهش آلاینده های خروجی از این موتورها صورت می گیرد. از جمله این ترفنادها میتوان به استفاده از EGR جهت کاهش NOx اشاره کرد. EGR اگر چه اثر مثبتی ر روی آلاینده های خروجی از موتور دارد اما ممکن است اثرات چندگانه ای بر میزان انرژی قابل بازیافت از این موتورها داشته باشد. در مطالعه حاضر تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی بررسی می شود. شبیه سازی موتور دیزلی با استفاده از نرم افزار فرترن انجام شده و شبیه سازی چرخه باز یاب رانکین نیز با استفاده از نرم افزار EESانجام گردیده است. در چرخه رانکین آلی از انرژی گازهای خروجی از موتور و نیز انرژی سیال خنک کار برای گرم کردن سیال عامل استفاده می شود. نتایج به دست آمده نشان می دهند که استفاده از EGR سبب کاهش بازده ترمودینامیکی مجموع موتور دیزل و چرخه رانکین آلی شده و بازگشت ناپذیری کل چرخه را کاهش می دهد.

کليدواژه ها

EGR، چرخه رانکین آلی، موتور دیزل، آنالیز اگزرژی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
الهه نشاط , 1399 , بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی اثر اندازه سوراخ‌ها بر افت فشار و خطوط جریان درون محفظه احتراق یک موتور توربوفن
  • بهبود روش شناسایی موتور احتراق داخلی با هدف بهره‌‌گیری در کالیبراسیون مدل پایه
  • شبیه‌سازی و تحلیل تنش در میل‌لنگ موتور 6 سیلندر تراکتور ITM 1500
  • بهینه‌سازی ابعاد هندسی پره‌های یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنک‌کاری با شبیه‌سازی عددی
  • بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG
  • شبیه سازی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR
  • طراحی، ساخت و ارزیابی چندراهه دود خنک شونده
  • بررسی مسیر انجام واکنش های شیمیایی در فرایند احتراق موتورهای RCCI
  • بررسی جامع تاثیر گونه های اصلی تشکیل دهنده EGR بر احتراق همگن هپتان نرمال
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)