كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینهسازی توپولوژی و شكل
Minimizing the weight and the strain energy in XU+ engine connecting rod by shape and topology optimization
نویسندگان :
محمد آزادی ( دانشگاه سمنان ) , علی داداشی ( دانشگاه سمنان ) , نیما صحراگرد ( دانشگاه سمنان ) , علی قدوسیان ( دانشگاه سمنان )
چکیده
امروزه کاهش وزن قطعات خودرو برای بهبود کارایی و مصرف سوخت آن از موضوعات مورد توجه شرکتهای خودروسازی، موتورسازی و قطعهسازی است. شاتون اهرمی است که در موتورهای پیستونی حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میللنگ تبدیل میکند. با توجه به تاثیر این قطعه در مصرف سوخت و وزن موتور، بهینهسازی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مطالعه بهینهسازی توپولوژی و شکل شاتون، با هدف مینیمم کردن وزن و انرژی کرنشی انجام گرفته است. بدین منظور شاتون به کار رفته در موتور بنزینی XU+ جهت بهینهسازی شکل طراحی میشود. با توجه به اهمیت قطر چشم بزرگ و چشم کوچک، در بهینهسازی شکل، مقادیر ذکر شده ثابت در نظر گرفته میشوند. تحلیلهای انجام شده در نرمافزار آباکوس نشان داد بهینهسازی شکل پس از 46 سیکل باعث کاهش وزن به مقدار 81 درصد شده و انرژی کرنشی را 175 درصد کاهش میدهد. همچنین بهینهسازی توپولوژی وزن و انرژی کرنشی را به ترتیب 20 و 81 درصد کاهش میدهد.کليدواژه ها
شاتون موتور، بهینهسازی توپولوژی، بهینهسازی شکل، روش اجزای محدودکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد آزادی , 1399 , كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینهسازی توپولوژی و شكل , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.