پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینه‌سازی توپولوژی و شكل
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینه‌سازی توپولوژی و شكل

Minimizing the weight and the strain energy in XU+ engine connecting rod by shape and topology optimization
نویسندگان :

محمد آزادی ( دانشگاه سمنان ) , علی داداشی ( دانشگاه سمنان ) , نیما صحراگرد ( دانشگاه سمنان ) , علی قدوسیان ( دانشگاه سمنان )

دانلود فایل   

چکیده

امروزه کاهش وزن قطعات خودرو برای بهبود کارایی و مصرف سوخت آن از موضوعات مورد توجه شرکت‌های خودروسازی، موتورسازی و قطعه‌سازی است. شاتون اهرمی است که در موتورهای پیستونی حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی میل‌لنگ تبدیل می‌کند. با توجه به تاثیر این قطعه در مصرف سوخت و وزن موتور، بهینه‌سازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مطالعه بهینه‌سازی توپولوژی و شکل شاتون، با هدف مینیمم کردن وزن و انرژی کرنشی انجام گرفته است. بدین منظور شاتون به کار رفته در موتور بنزینی XU+ جهت بهینه‌سازی شکل طراحی می‌شود. با توجه به اهمیت قطر چشم بزرگ و چشم کوچک، در بهینه‌سازی شکل، مقادیر ذکر شده ثابت در نظر گرفته می‌شوند. تحلیل‌های انجام شده در نرم‌افزار آباکوس نشان داد بهینه‌سازی شکل پس از 46 سیکل باعث کاهش وزن به مقدار 81 درصد شده و انرژی کرنشی را 175 درصد کاهش می‌دهد. همچنین بهینه‌سازی توپولوژی وزن و انرژی کرنشی را به ترتیب 20 و 81 درصد کاهش می‌دهد.

کليدواژه ها

شاتون موتور، بهینه‌سازی توپولوژی، بهینه‌سازی شکل، روش اجزای محدود

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمد آزادی , 1399 , كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینه‌سازی توپولوژی و شكل , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل دینامیکی و بهینه سازی سیستم انتقال قدرت پیوسته (CVT) با استفاده از توان انشعابی
  • بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور
  • بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG
  • بررسی اثر اندازه سوراخ‌ها بر افت فشار و خطوط جریان درون محفظه احتراق یک موتور توربوفن
  • ارزیابی خورندگی روغن موتور های دیزل با سطح کیفیت API CH-4
  • اثر تعداد نازلهای انژکتور ديزل روی توزیع ضریب انتقال حرارت جابجايي درون محفظۀ احتراق موتور دیزل سواری
  • کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزلی OM355 با استفاده از سیستم‌های سوخت‌رسانی ریل مشترک و کنترل آلایندگی SCR
  • مطالعه و بررسی روش های کاهش آلایندگی در موتورهای دیزل
  • تحليل عملکرد موتور پرخوران ملي با منيفلد دود يکپارچه باسرسيلندر
  • بهينه‌سازي آلايندگي يک موتور درونسوز به روش طراحي آزمايش‌ها
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)