پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG

Numerical investigation of the impacts of ammonia injection on the performance of EF7 engine with CNG fuel
نویسندگان :

علی قدسی ( دانشگاه صنعتی شاهرود ) , فرهاد سالک ( دانشگاه فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی ) , سید وحید حسینی ( دانشگاه صنعتی شاهرود ) , میثم بابائی ( دانشکده علوم، مهندسی و محیط زیست دانشگاه سالفورد انگلستان )

دانلود فایل   

چکیده

سوخت گاز طبیعی، به عنوان یک سوخت پاک شناخته می شود که استفاده از آن در خودروها به عنوان سوخت پایه، باعث کاهش آلایندگی و گازهای گلخانه ای خواهد شد. از طرفی دیگر، آمونیاک نیز به عنوان یک سوخت حامل هیدروژن تلقی شده که ترکیب آن با گاز طبیعی در احتراق، باعث افزایش راندمان احتراق خواهد شد. در این مقاله، بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر میزان تولیدی آلاینده ها و عملکرد موتور EF7 با سوخت پایه CNG انجام گرفته است. در ابتدا موتور EF7 گازسوز در نرم افزار AVL BOOST مدلسازی شده و به منظور استحصال پارامتر های اصلی موتور در سرعت 6000 دور بر دقیقه و به صورت تمام بار، حل شده و سپس با داده های آزمایشگاهی صحه گذاری شده است. پس از آن آمونیاک با درصد های پاشش 5 درصد و 10 درصد در موتور با سوخت پایه CNG به صورت مجزا برای هر سیلندر توسط چهار انژکتور نصب شده بر روی منیفولد هوای موتور، تزریق شده و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، با افزودن آمونیاک مقدار توان و فشار موثر متوسط تولیدی توسط موتور تغییرات محسوسی نداشته است. اما پاشش آمونیاک باعث افزایش دمای احتراق در داخل سیلندر ها شده که در نتیجه آن CO و HC به ترتیب تا حداکثر 27 درصد و 7.5 درصد، کاهش یافته است. از طرفی دیگر، افزایش دمای سیلندر موجب افزایش NOx گردیده به طوری که برای 5 درصد پاشش آمونیاک 43.4 درصد و برای 10 درصد پاشش آمونیاک 118.7 درصد افزایش اکسید های نیتروژن ثبت گردیده است.

کليدواژه ها

سوخت های زیستی، گاز طبیعی، کربن مونواکسید، اکسید نیتروژن، آمونیاک

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سید وحید حسینی , 1399 , بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسي تجربي افزودن نانوذرات به سوخت موتور يورو4 تيبا به منظور بهبود عملکرد موتور و کاهش آلايندهها
  • بهینه‌سازی ابعاد هندسی پره‌های یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنک‌کاری با شبیه‌سازی عددی
  • بهینه‌سازی توپولوژی و شكل پیستون موتور XU7 با توابع هدف وزن و انرژی کرنش
  • تحليل عددی و تجربی سرعت جريان در سرسيلندر شفاف موتور ملی EF7 با استفاده از روش تصوير سرعت ذره
  • مدل سازی روغن موتور حاوی نانوذره الماس بین دو سطح سایشی آهن با استفاده از روش های دینامیک مولکولی
  • شبیه سازی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR
  • تاثیر گازهای سوخته باقیمانده سیکل قبل روی عملکرد احتراقی موتور ترکیب سوز بنزین-گازطبیعی با تکنیک پرش جرقه
  • كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینه‌سازی توپولوژی و شكل
  • اثر تغيير هندسه منيفلد دود روی عملکرد موتور اشتعال جرقه ای
  • بررسی تجربی و طراحی یک مبدل حرارتی با رویکرد بازیابی بهینه حرارت اتلافی از یک موتور دیزلی
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)