پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله کاهش مصرف سوخت خودرو با فناوری نیم‌دونیرو 48 ولت توسط استراتژی بهینه ECMS
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

کاهش مصرف سوخت خودرو با فناوری نیم‌دونیرو 48 ولت توسط استراتژی بهینه ECMS

Fuel Consumption Reduction of 48 v Mild Hybrid Technology Using Optimal ECMS
نویسندگان :

زهرا صبح خیز میاندهی ( دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ) , سید وحید حسینی ( دانشگاه صنعتی شاهرود ) , محمدرضا جمشیدی کارگر ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر ) , شهرام آزادی ( دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی )

دانلود فایل   

چکیده

چكيده آلودگی هوا، اثرات گازهای گل‌خانه‌ای و احتمال کمیاب شدن سوخت‎های فسیلی از جمله مشکلات زیست محیطی حال حاضر در سراسر جهان هستند یکی از راه حل‌های پیش‌رو برای رفع این مشکلات، توسعه و رشد صنعت خودروهای مدرن از قبیل خودروهای الکتریکی و دونیرو است. از برتری‌های اصلی خودورهای دونیرو نسبت به خودروهای تک‌نیرو معمول، مدیریت بهینه منابع انرژی با هدف کمینه کردن مصرف سوخت فسیلی و انتشار گازهای آلاینده است. پیشران‌های ‌نیم‌دونیرو (MHEV) به سبب قابلیت اطمینان بالا درازای هزینۀ ارزان و تغییرات کم در قوای محرکه تک‌نیرو و قطعات، جز گزینه‌های مطرح در این صنعت رو به رشد هستند. این پژوهش اثر کاهش مصرف سوخت بنزین را با اضافه کردن سامانه نیم‌دونیرو 48 ولت به یک خودروی تک‌نیرو بررسی می‌نماید. به منظور کنترل تقسیم توان مورد نیاز حرکت خودرو بین پیشران‌های برقی و احتراقی از الگوریتم ECMS استفاده گردید؛ سپس با احتساب مصرف سوخت ویژه خودرو به صورت تطبیقی، کاهش مصرف سوخت بهینه‌سازی شد. در این تحقیق از بسته نرم‌افزاری MATLAB و GT-Suite به منظور الگوسازی کامل خودرو تک‌نیرو و نیم‌دونیرو P0 و P2 و کنترل‌کننده تقسیم توان استفاده شد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی حرکت خودرو نیم‌دونیرو P2 در چرخه‌های WLTC،NEDC و FTP-7 با استفاده از الگوریتم تقسیم توان ECMS، به ترتیب کاهش مصرف سوخت 7 14، 4 21 و 1 23 درصدی را نسبت به خودرو تک‌نیرو نشان می‌دهد. همچنین استفاده از الگوریتم ECMS تطبیقی باعث شد مصرف سوخت خودرو دونیرو نسبت به حالت قبل و در چرخه‌های یاد شده به ترتیب 4 0، 3 0و 3 0 درصد کاهش یابد.

کليدواژه ها

مصرف سوخت، موتور احتراق داخلی، خودروی نیم‏ دونیرو، هیبرید

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
زهرا صبح خیز میاندهی , 1399 , کاهش مصرف سوخت خودرو با فناوری نیم‌دونیرو 48 ولت توسط استراتژی بهینه ECMS , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل ترمودینامیکی یک موتور توربوپراپ مجهز به پیل‌سوختی اکسید جامد
  • بهینه‌سازی ابعاد هندسی پره‌های یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنک‌کاری با شبیه‌سازی عددی
  • مطالعه اثر زبری سطح بر عمر خستگی پرچرخه آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون موتور
  • بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل
  • بررسي تجربي افزودن نانوذرات به سوخت موتور يورو4 تيبا به منظور بهبود عملکرد موتور و کاهش آلايندهها
  • بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور
  • دستگاه آزمون حسگر موقعیت دریچه هوا
  • بررسی پارامترهای طراحی و مدل های شبیه سازی عددی تله ذرات دیزلی
  • شبیه سازی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR
  • مقایسه نتایج شبیه‌سازی 2 بعدی و 3 بعدی در پیش‌بینی مشخصه‌های جریان سیال داخل انژکتور پیچشی مماسی
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)