بررسی راندمان و توان خروجی موتور استرلینگ بر اساس تغییر در برخی از پارامترهای موثر در بازیاب حرارتی (طول، قطر، ضریب تخلخل و حجم مرده)
Evaluation of efficiency and output power of Stirling engine based on changes in some parameters effective in heat recovery (length diameter porosity and dead volume)
نویسندگان :
علیرضا احمدپور ( دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ) , بهرام جلیلی ( دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ) , پیام جلیلی ( دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ) , رضا آرادمهر ( دانشگاه آزاد تهران شمال )
چکیده
مهم ترین قسمت موتور استرلينگ نوع بتا كه نقش اساسي در افزايش راندمان آن دارد، بازياب حرارتي است. بازیاب حرارتی یکی از قسمت های مهم سیکل استرلینگ می باشد که مدل سازی آن به دلیل تأثیر پذیری از پارامترهای مختلف بسیار پیچیده است و نیز استفاده از بازياب در موتور استرلينگ باعث كم شدن اتلاف حرارتي و در نهایت افزايش راندمان موتور مي شود. در اين مقاله تغییرات راندمان و توان خروجی موتور استرلینگ، ناشی از طول، قطر، تغییر ضریب تخلخل و حجم مرده در محدوده بازیاب حرارتی براي موتور استرلينگ نوع بتا، مورد بررسی قرار گرفته است. اين مهم، توانايي پیش بینی و بهینه سازی توان خروجي موتور استرلينگ را بر اساس شرايط فيزيكي و هندسي بازیاب، دارا مي باشد. براي اين منظور، در ابتدا حل عددي موتور استرلينگ نوع بتا با استفاده از مدل ایزوترم و آدياباتيك صورت گرفته است. براي صحهگذاری نتايج به دست آمده، از مشخصات هندسي و عملكردي موتور استرلينگ ساخت شركت جنرال موتورز استفاده شده و نتايج به دست آمده با مقادير منتشر شده مقايسه شده است. نتایج حاصله حاکی از این می باشد که با افزايش طول و قطر بازياب توان خروجي موتور كاهش یافته درحالیکه راندمان افزايش پيدا می كند و نیز با كاهش ميزان تخلخل بازياب، توان افزايش و راندمان موتور كاهش مي يابد .کليدواژه ها
موتور استرلینگ، بازیاب حرارتی، ایزوترم، مدل سازی عددیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علیرضا احمدپور , 1399 , بررسی راندمان و توان خروجی موتور استرلینگ بر اساس تغییر در برخی از پارامترهای موثر در بازیاب حرارتی (طول، قطر، ضریب تخلخل و حجم مرده) , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.