پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور

Experimental study of the use of oxygenated Ethanol and Diisopropyl ethercomponeds in gasoline fuel and their effects ontheXU7JP L3 engine performance and emissions
نویسندگان :

ایمان شاکرمی ( دانشگاه مکانیک شهید رجایی تهران ) , علی میرمحمدی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )

دانلود فایل   

چکیده

براي آزمون بررسی اثر XU7JP L در این تحقیق اتانول و ديایزوپروپیلاتر در سه نسبت حجمی مختلف با بنزین پایه ترکیب شد. موتور 3 افزودنی هاي سوختی بر پارامترهاي عملکردي و آلایندگی موتور انتخاب گردید. پارامترهاي عملکردي موتور در زمان آزمون توسط دستگاه کامپیوتري به صورت هم زمان ثبت شد و آلاینده هاي خروجی موتور به صورت دستی توسط دستگاه آلاینده سنج ثبت گردید. نتایج نشان داد که با افزایش افزودنی هاي اکسیژن دار به بنزین، اکسیژن موجود در مخلوط سوخت و هوا افزایش یافته، سوخت به شرایط استوکیومتریک نزدیکتر شده و احتراق کامل تر صورت گرفته است. در نتیجه گشتاور و قدرت ترمزي موتور افزایش و مصرف سوخت ویژه ترمزي آن کاهش یافت. همچنین افزودنی هاي اکسیژندار، کاهش آلاینده هاي مونوکسیدکربن و هیدروکربن نسوخته و افزایش آلاینده هاي دي اکسیدکربن و اکسیدهاي نیتروژن را به همراه داشتند. نتایج افزایش افزودنی دي ایزوپروپیل اتر نسبت به افزودنی اتانول در ترکیب با بنزین پایه نیز نشان داد که مقدار آلاینده هاي مونوکسیدکربن، هیدروکربن نسوخته و اکسید نیتروژن را در سطح بالاتري قرار میدهد و مقدار تولید دياکسیدکربن را در سطح پایینتري قرار می دهد.

کليدواژه ها

آزمون تجربی، افزودنی ها، اتانول، ديایزوپروپیلاتر، آلاینده هاي خروجی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ایمان شاکرمی , 1399 , بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • ارزیابی خورندگی روغن موتور های دیزل با سطح کیفیت API CH-4
  • تحليل عددی و تجربی سرعت جريان در سرسيلندر شفاف موتور ملی EF7 با استفاده از روش تصوير سرعت ذره
  • طراحی موتور احتراق داخلی دوار (روتاری)
  • بهینه سازی چندهدفه پیستون موتور با همپوشانی روش المان محدود و الگوریتم ژنتیک
  • تاثیر گازهای سوخته باقیمانده سیکل قبل روی عملکرد احتراقی موتور ترکیب سوز بنزین-گازطبیعی با تکنیک پرش جرقه
  • بهینه‌سازی توپولوژی و شكل پیستون موتور XU7 با توابع هدف وزن و انرژی کرنش
  • شبیه سازی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR
  • توسعه مدل پيش بيني کننده زمان شروع احتراق در موتور اشتعال تراکمي کنترل شونده واکنشي
  • بررسی مسیر انجام واکنش های شیمیایی در فرایند احتراق موتورهای RCCI
  • اثر تعداد نازلهای انژکتور ديزل روی توزیع ضریب انتقال حرارت جابجايي درون محفظۀ احتراق موتور دیزل سواری
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)