بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور
Experimental study of the use of oxygenated Ethanol and Diisopropyl ethercomponeds in gasoline fuel and their effects ontheXU7JP L3 engine performance and emissions
نویسندگان :
ایمان شاکرمی ( دانشگاه مکانیک شهید رجایی تهران ) , علی میرمحمدی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
براي آزمون بررسی اثر XU7JP L در این تحقیق اتانول و ديایزوپروپیلاتر در سه نسبت حجمی مختلف با بنزین پایه ترکیب شد. موتور 3 افزودنی هاي سوختی بر پارامترهاي عملکردي و آلایندگی موتور انتخاب گردید. پارامترهاي عملکردي موتور در زمان آزمون توسط دستگاه کامپیوتري به صورت هم زمان ثبت شد و آلاینده هاي خروجی موتور به صورت دستی توسط دستگاه آلاینده سنج ثبت گردید. نتایج نشان داد که با افزایش افزودنی هاي اکسیژن دار به بنزین، اکسیژن موجود در مخلوط سوخت و هوا افزایش یافته، سوخت به شرایط استوکیومتریک نزدیکتر شده و احتراق کامل تر صورت گرفته است. در نتیجه گشتاور و قدرت ترمزي موتور افزایش و مصرف سوخت ویژه ترمزي آن کاهش یافت. همچنین افزودنی هاي اکسیژندار، کاهش آلاینده هاي مونوکسیدکربن و هیدروکربن نسوخته و افزایش آلاینده هاي دي اکسیدکربن و اکسیدهاي نیتروژن را به همراه داشتند. نتایج افزایش افزودنی دي ایزوپروپیل اتر نسبت به افزودنی اتانول در ترکیب با بنزین پایه نیز نشان داد که مقدار آلاینده هاي مونوکسیدکربن، هیدروکربن نسوخته و اکسید نیتروژن را در سطح بالاتري قرار میدهد و مقدار تولید دياکسیدکربن را در سطح پایینتري قرار می دهد.کليدواژه ها
آزمون تجربی، افزودنی ها، اتانول، ديایزوپروپیلاتر، آلاینده هاي خروجیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ایمان شاکرمی , 1399 , بررسی تجربی استفاده از ترکیبات اکسیژن دار اتانول و دي ایزوپروپیل اتر در سوخت بنزین و XU7 JP L تأثیر آن ها بر عملکرد و آلایندگی موتور , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.