بهینه سازی چندهدفه پیستون موتور با همپوشانی روش المان محدود و الگوریتم ژنتیک
Multi-objective optimization of engine piston by coupling finite element method and genetic algorithm
نویسندگان :
محمد آزادی ( دانشگاه سمنان ) , محمد کریمی ( دانشگاه سمنان )
چکیده
پیستون یکی از مهمترین اجزای موتور بوده و بهینه سازی آن یکی از موضوعات محبوب و مهم برای شرکتهای خودروسازی، موتورسازی و قطعه سازی است. بهینه کردن پیستون باعث کاهش وزن پیستون ضمن عدم کاهش راندمان آن شده و در بعضی از موارد باعث افزایش راندمان و کیفیت آن نیز می شود. در این تحقیق، به بهینه سازی پیستون موتورهای درونسوز بنزینی پرداخته شده است. تمرکز اصلی این بهینه سازی بر کاهش وزن و توزیع مناسب تنش در پیستون بوده است. در این پژوهش، از نرم افزار سالیدورکس برای مدلسازی پیستون، آباکوس برای فرایند بهینه سازی توپولوژی و شکل با روش منطبق بر شرایط استفاده شده است. حداقل کردن بیشینه تنش، انرژی کرنشی و وزن به عنوان تابع هدف برای بهینه سازی توپولوژی و به حداقل رساندن تنش بیشینه، تابع هدف بهینه سازی شکل بوده است. ضمنا در نرم افزار آماری مودفرانتیر، با الگوریتم ژنتیک چندهدفه بهینه سازی انجام شده است. کمینه کردن وزن پیستون، تنش فن مایسز، کرنش و جابجایی در پیستون، تابع هدف بهینه سازی با الگوریتم ژنتیک بوده است. همچنین در مراحل انجام این پژوهش، ضریب اطمینان 1.2 در نظر گرفته شده است. پس از انجام سه مرحله بهینه سازی توپولوژی و شکل بر روی پیستون موتور، در نهایت وزن پیستون به میزان 21 درصد کاهش یافته است. در انتها، نتایج بدست آمده در مراحل بهینه سازی با نتایج موجود از شرکت موتورسازی ماهله و پژوهش های افراد در گذشته مقایسه شده است.کليدواژه ها
بهینه سازی، پیستون، المان محدود، الگوریتم ژنتیککد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد آزادی , 1399 , بهینه سازی چندهدفه پیستون موتور با همپوشانی روش المان محدود و الگوریتم ژنتیک , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.