توسعه مدل پيش بيني کننده زمان شروع احتراق در موتور اشتعال تراکمي کنترل شونده واکنشي
Development of a predictive Model for start of combustion of a reactivity controlled compression ignition engine
نویسندگان :
رحیم خوش بختی سرای ( دانشگاه صنعتی سهند ) , سیدمهدی لشکرپور ( دانشکده مکانیک برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ) , محمد نجفی ( دانشکده مکانیک برق و کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران )
چکیده
در اين تحقیق، یک کد چندمنطقه اي بهبود یافته براي مدل سازي احتراق موتور اشتعال تراکمي کنترل شونده واکنشي توسعه يافته است. از تابع بدست آمده از مدل سازی دینامیک سیالات محاسباتی براي توزيع سوخت هپتان نرمال به عنوان ورودي کد چندمنطقه اي استفاده و صحه گذاری گرديده است. بعد از صحه گذاری نتایج و با استفاده از داده هاي بدست آمده از مدل چندمنطقه اي، ضرايب مجهول مدل انتگرال کوبشي اصلاح شده و سپس مدل50 درصد سوخت سوخته شده و مدل بازه احتراق توسط الگوريتم ژنتيک تعيين و بهينه گرديده و با 70 مورد از نتايج خروجي مدل چندمنطقه اي و 25 مورد از نتايج آزمون عملي مقايسه گرديده است. نتايج نشان دهنده بيشينه خطاي 2 1 درجه ميل لنگ براي پيش بيني زمان شروع احتراق مي باشد. همچنين، دو مدل دیگر پارامترهاي 50 درصد سوخت سوخته شده و بازه احتراق را به ترتيب با خطاهاي متوسط 1 و 2 1 درجه ميل لنگ پيش بيني مي نمایند.کليدواژه ها
موتور اشتعال تراكمي کنترل شونده واکنشي، ديناميک سيالات محاسباتي، مدل چندمنطقه اي، مدل انتگرال کوبشي اصلاح شده، الگوريتم ژنتيک.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:رحیم خوش بختی سرای , 1399 , توسعه مدل پيش بيني کننده زمان شروع احتراق در موتور اشتعال تراکمي کنترل شونده واکنشي , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.