بررسی اثر اندازه سوراخها بر افت فشار و خطوط جریان درون محفظه احتراق یک موتور توربوفن
Investigating effect of hole size on pressure drop and streamlines shape inside combustor of a turbofan engine
نویسندگان :
محسن حیدری ( دانشگاه جامع امام حسین(ع) ) , محمدمهدی دوستدار ( دانشگاه جامع امام حسین(ع) )
چکیده
محفظه احتراق در موتورهای توربینی، یکی اجزاء اصلی موتور بوده و هرگونه اصلاح، بهینهسازی یا تغییر در عملکرد محفظه احتراق نیازمند شناسایی رفتار آن است. در این مقاله تأثیر اندازه سوراخهای لاینر محفظه احتراق موتور توربوفن هانیول ای ال اف 502 بر شکل و افت فشار جریان درون محفظه احتراق به روش عددی بررسی شده است. به همین منظور ابتدا محفظه احتراق اصلی مورد حل عددی جریان بدون فرایند احتراق قرار گرفته سپس با ثابت نگه داشتن مجموع مساحت سوراخهای یک ردیف، تعداد سوراخهای هر ردیف دو و چهار برابر شده و اثر لاینر با اندازهی سوراخهای جدید بر شکل جریان بررسی میشود. حل عددی به روش دینامیک سیالات محاسباتی با نرمافزار تجاری ANSYS CFX انجام گردید. نتایج نشان میدهند که با ریزتر شدن اندازهی سوراخها و افزایش تعداد آنها همزمان با حفظ مجموع مساحت سوراخهای یک ردیف، قدرت جت هوای تزریقشده از سوراخهای نزدیک به ورودی هوا افزایش مییابد. این مسئله باعث غلبه جتهای نزدیک به ورودی محفظه احتراق به جتهای انتهای مسیر شده و تقارن جریان درون محفظه احتراق را به هم میریزد. هرچه اندازهی سوراخها ریزتر شود، این عدم تقارن بیشتر مشاهده میشود. همچنین نتایج تغییر چندانی در افت فشار محفظه احتراق با ریزترشدن سوراخهای لاینر نشان نمیدهند.کليدواژه ها
موتورهای توربینی، محفظه احتراق، لاینر، سوراخهای لاینرکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محسن حیدری , 1399 , بررسی اثر اندازه سوراخها بر افت فشار و خطوط جریان درون محفظه احتراق یک موتور توربوفن , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.