تحلیل خستگی گرمائی- مکانیکی چندراهة دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویة سيال و جامد
Thermo-mechanical analysis of exhaust manifold of turbocharged engine with two way coupling FSI
نویسندگان :
مرتضی نادری حق ( دانشگاه شهید رجایی )
چکیده
امروزه کارخانه های خودرو سازی به منظور افزايش گشتاور و توان با در نظر گرفتن مصرف سوخت، به سمت تولید موتورهای پرخوران رفته اند. با توجه به افزايش دمای گازهای خروجی در موتورهای تقويت شده شناسایی نقاط بحرانی چندراهه دود در شرايط بحرانی کارکرد موتور (حداکثر دور و بارکامل)، جهت پیش گیری از شکست چندراهه دود بسيار مهم است. در اين پژوهش تحليل ترمومکانيکی، خستگی و تخمین عمر چندراهه دود در بحرانی ترين حالت کارکرد موتور با استفاده از تعامل دو طرفه محیط سیال و پوسته جامد، انجام شده است. در تعامل دو طرفه در هر گام زمانی ابتدا تحليل جريانی چندراهه در نرم افزار فلوئنت انجام می شود، سپس دما، ضرایب انتقال حرارت جابجايي و فشار از محيط سيال روی سطح داخلی پوسته چندراهه نگاشت می شود. در محیط جامد پیش بار پیچ ها، بسترهای الاستیک برای در نظر گرفتن اثر سرسيلندر و پرخوران درنظر گرفته شده و تحليل ترمومکانيکی با نرم افزار انسيس انجام می شود، سپس با محاسبه کرنش و تغيير شکل چندراهه، شبکه جدید برای تحليل در گام زمانی بعدی به نرم افزار فلوئنت وارد می شود و اين چرخه با توجه به تعداد گام زمانی تا انتهای سيکل ادامه می يابد. نتایج شبيه سازی حرارتی جريان و محيط جامد با داده های آزمون تجربی دما، صحه گذاری شده است. در نهایت کانتورهای دما و ضريب انتقال حرارت، دما در پوسته جامد، کرنش، تنش نرمال، فون ميزز و تنش های تناوبی رسم شده و نقاط بحرانی تخمین زده شده است.کليدواژه ها
موتور پرخوران، چند راهه دود، خستگی ترمومکانیکیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1399 , تحلیل خستگی گرمائی- مکانیکی چندراهة دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویة سيال و جامد , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.