پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله تحلیل خستگی گرمائی- مکانیکی چندراهة دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویة سيال و جامد
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

تحلیل خستگی گرمائی- مکانیکی چندراهة دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویة سيال و جامد

Thermo-mechanical analysis of exhaust manifold of turbocharged engine with two way coupling FSI
نویسندگان :

مرتضی نادری حق ( دانشگاه شهید رجایی )

دانلود فایل   

چکیده

امروزه کارخانه های خودرو سازی به منظور افزايش گشتاور و توان با در نظر گرفتن مصرف سوخت، به سمت تولید موتورهای پرخوران رفته اند. با توجه به افزايش دمای گازهای خروجی در موتورهای تقويت شده شناسایی نقاط بحرانی چندراهه دود در شرايط بحرانی کارکرد موتور (حداکثر دور و بارکامل)، جهت پیش گیری از شکست چندراهه دود بسيار مهم است. در اين پژوهش تحليل ترمومکانيکی، خستگی و تخمین عمر چندراهه دود در بحرانی ترين حالت کارکرد موتور با استفاده از تعامل دو طرفه محیط سیال و پوسته جامد، انجام شده است. در تعامل دو طرفه در هر گام زمانی ابتدا تحليل جريانی چندراهه در نرم افزار فلوئنت انجام می شود، سپس دما، ضرایب انتقال حرارت جابجايي و فشار از محيط سيال روی سطح داخلی پوسته چندراهه نگاشت می شود. در محیط جامد پیش بار پیچ ها، بسترهای الاستیک برای در نظر گرفتن اثر سرسيلندر و پرخوران درنظر گرفته شده و تحليل ترمومکانيکی با نرم افزار انسيس انجام می شود، سپس با محاسبه کرنش و تغيير شکل چندراهه، شبکه جدید برای تحليل در گام زمانی بعدی به نرم افزار فلوئنت وارد می شود و اين چرخه با توجه به تعداد گام زمانی تا انتهای سيکل ادامه می يابد. نتایج شبيه سازی حرارتی جريان و محيط جامد با داده های آزمون تجربی دما، صحه گذاری شده است. در نهایت کانتورهای دما و ضريب انتقال حرارت، دما در پوسته جامد، کرنش، تنش نرمال، فون ميزز و تنش های تناوبی رسم شده و نقاط بحرانی تخمین زده شده است.

کليدواژه ها

موتور پرخوران، چند راهه دود، خستگی ترمومکانیکی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1399 , تحلیل خستگی گرمائی- مکانیکی چندراهة دود موتور پرخوران به روش اثر دو سویة سيال و جامد , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل
  • بررسي تجربي افزودن نانوذرات به سوخت موتور يورو4 تيبا به منظور بهبود عملکرد موتور و کاهش آلايندهها
  • كمينه كردن وزن و انرژی کرنشی در شاتون موتور XU+ با بهینه‌سازی توپولوژی و شكل
  • مقایسه نتایج شبیه‌سازی 2 بعدی و 3 بعدی در پیش‌بینی مشخصه‌های جریان سیال داخل انژکتور پیچشی مماسی
  • بررسی مسیر انجام واکنش های شیمیایی در فرایند احتراق موتورهای RCCI
  • کاهش مصرف سوخت خودرو با فناوری نیم‌دونیرو 48 ولت توسط استراتژی بهینه ECMS
  • مطالعه اثر ارتعاشات و چرخه دما بر نوسانات مقاومت الکتریکی در کانکتورهای خودرو
  • بررسی عددی تاثیر پاشش آمونیاک بر عملکرد موتور EF7 با سوخت CNG
  • تحليل عملکرد موتور پرخوران ملي با منيفلد دود يکپارچه باسرسيلندر
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)