شبیه سازی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR
3D simulation of RCCI combustion with natural gas and diesel fuel in CFR Engine
نویسندگان :
کامران پورقاسمی ( عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد شبستر ) , رحیم خوشبختی سرای ( عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی سهند تبریز ) , صهیب بهرامی ( کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد واحد ایلخچی )
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR میپردازد. در این تحقیق از یک موتور پاشش تک مرحلهای با دو سوخت گاز طبیعی و دیزل استفاده شده است. در ادامه مدل احتراقی دینامیک سیالات محاسباتی کانورج جهت بررسی دقیق استفاده شده است. رفتار احتراقی سوخت دیزل در احتراق RCCI تاثیر مستقیم بر نرخ آزاد سازی حرارت، مدت زمان احتراق گاز طبیعی داشته و با تغییر استراتژی پاشش سوخت دیزل میتوان رژیم احتراقی را از مد احتراق دوگانه (Dual fuel) به احتراق RCCI و هچنین HCCI تغییر داد. پاشش تک مرحلهای سوخت دیزل نسبت به پاشش دو مرحلهای توانایی کمتری در توزیع گرادیان واکنشپذیری مخلوط سوخت دارد. افزایش سوخت با عدد اکتان بالا در بهبود بازده اندیکه موتور و کاهش آلاینده NOx تاثیر مستقیم دارد. نتایج شبیه سازی احتراق RCCI در موتور CFR با پاشش سوخت تک مرحلهای نشان میدهد که با کاهش نسبت سوخت پیش آمیخه متان، شروع احتراق سوخت دیزل و متان جلو افتاده و نرخ آزاد سازی حرارت متان آفزایش مییابد. همچنین نتایج نشان داد دمای داخل سیلندر کاهش یافته و در نتیجه مقدار آلایندههای CO و HC افزایش مییابد در حالی که NOx کم میشود.کليدواژه ها
دیزل، آلاینده، واکنش پذیر، گاز طبیعی، شبیه سازیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:کامران پورقاسمی , 1399 , شبیه سازی سه بعدی احتراق RCCI با سوخت گاز طبیعی و دیزل در موتور CFR , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.