مطالعه اثر زبری سطح بر عمر خستگی پرچرخه آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون موتور
Effect study of the surface roughness on high-cycle fatigue lifetime of engine piston aluminum-silicon alloy
نویسندگان :
محمد آزادی ( دانشگاه سمنان ) , محمد صادق اقارب پرست ( دانشگاه سمنان ) , سجاد خیشه ( دانشگاه بیرجند )
چکیده
شرایط سطح یکی از اصلیترین پارامترهای موثر بر رفتار خستگی میباشد. به طور کلی، روشهای ساخت رایج مانند ماشینکاری باعث کمتر شدن کیفیت سطح و کوتاهتر شدن عمر خستگی نسبت به نمونههای آزمایشگاهی که اکثرا دارای سطح پولیششده هستند، میشود. در این پژوهش، اثر زبری سطح بر عمر خستگی آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون مورد مطالعه قرار گرفت. برای این امر، ابتدا نمونههای استاندارد آزمون خستگی پس از ریختهگری و ماشینکاری تحت فرآیند پولیشکاری قرار گرفتند. در ادامه بعد از اندازهگیری مقادیر زبری، نمونههای استاندارد تحت آزمون خستگی پرچرخه چرخشی- خمشی قرار گرفتند و رفتار خستگی نمونههای پولیششده آلیاژ الومینیوم با نمونههای پولیش نشده مقایسه گردیده است. در ادامه، به کمک توزیع تنش حاصل از نرمافزار ABAQUS، تاثیر تغییر زبری سطح بر رفتار خستگی آلیاژ آلومینیوم در نرمافزارهای FEMFAT و FE-SAFE بررسی شده است. نتایج حاصل از اجرای آزمون خستگی نشان داد کاهش زبری سطح بر اثر انجام فرآیند پولیشکاری باعث افزایش عمر خستگی آلیاژ آلومینیوم شده است. همچنین نتایج حاصل از شبیهسازی در نرمافزارهای FEMFAT و FE-SAFE نیز در مقایسه با داده های تجربی، مورد تایید قرار گرفته است.کليدواژه ها
خستگی پرچرخه، زبری سطح، آلیاژ آلومینیوم، FEMFAT، FE-SAFEکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد آزادی , 1399 , مطالعه اثر زبری سطح بر عمر خستگی پرچرخه آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون موتور , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.