پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
  4. مقاله مطالعه اثر زبری سطح بر عمر خستگی پرچرخه آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون موتور
عنوان رویداد : سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399

مطالعه اثر زبری سطح بر عمر خستگی پرچرخه آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون موتور

Effect study of the surface roughness on high-cycle fatigue lifetime of engine piston aluminum-silicon alloy
نویسندگان :

محمد آزادی ( دانشگاه سمنان ) , محمد صادق اقارب پرست ( دانشگاه سمنان ) , سجاد خیشه ( دانشگاه بیرجند )

دانلود فایل   

چکیده

شرایط سطح یکی از اصلی‌ترین پارامترهای موثر بر رفتار خستگی می‌باشد. به طور کلی، روش‌های ساخت رایج مانند ماشین‌کاری باعث کمتر شدن کیفیت سطح و کوتاه‌تر شدن عمر خستگی نسبت به نمونه‌های آزمایشگاهی که اکثرا دارای سطح پولیش‌شده هستند، می‌شود. در این پژوهش، اثر زبری سطح بر عمر خستگی آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون مورد مطالعه قرار گرفت. برای این امر، ابتدا نمونه‌های استاندارد آزمون خستگی پس از ریخته‌گری و ماشین‌کاری تحت فرآیند پولیش‌کاری قرار گرفتند. در ادامه بعد از اندازه‌گیری مقادیر زبری، نمونه‌های استاندارد تحت آزمون خستگی پرچرخه چرخشی- خمشی قرار گرفتند و رفتار خستگی نمونه‌های پولیش‌شده آلیاژ الومینیوم با نمونه‌های پولیش نشده مقایسه گردیده است. در ادامه، به کمک توزیع تنش حاصل از نرم‌افزار ABAQUS، تاثیر تغییر زبری سطح بر رفتار خستگی آلیاژ آلومینیوم در نرم‌افزارهای FEMFAT و FE-SAFE بررسی شده است. نتایج حاصل از اجرای آزمون خستگی نشان داد کاهش زبری سطح بر اثر انجام فرآیند پولیش‌کاری باعث افزایش عمر خستگی آلیاژ آلومینیوم شده است. همچنین نتایج حاصل از شبیه‌سازی در نرم‌افزارهای FEMFAT و FE-SAFE نیز در مقایسه با داده های تجربی، مورد تایید قرار گرفته است.

کليدواژه ها

خستگی پرچرخه، زبری سطح، آلیاژ آلومینیوم، FEMFAT، FE-SAFE

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمد آزادی , 1399 , مطالعه اثر زبری سطح بر عمر خستگی پرچرخه آلیاژ آلومینیوم- سیلیسیوم پیستون موتور , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز

برگرفته از رویداد



سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
تاریخ برگزاری : 29 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • بهينه‌سازي آلايندگي يک موتور درونسوز به روش طراحي آزمايش‌ها
  • بررسی تاثیر افزودن EGR بر عملکرد چرخه رانکین آلی پایین دستی موتور دیزل
  • بهینه‌سازی توپولوژی و شكل پیستون موتور XU7 با توابع هدف وزن و انرژی کرنش
  • بررسی مسیر انجام واکنش های شیمیایی در فرایند احتراق موتورهای RCCI
  • فناوری‌های پیشرانش هیبرید احتراقی- الکتریکی؛ مدل‌های مفهومی و معماری سامانه های پیشرانش هیبریدی
  • تحلیل ترمودینامیکی یک موتور توربوپراپ مجهز به پیل‌سوختی اکسید جامد
  • بهینه‌سازی ابعاد هندسی پره‌های یک موتور هوا خنک با الگوریتم ژنتیک و تعیین عملکرد خنک‌کاری با شبیه‌سازی عددی
  • بررسی راندمان و توان خروجی موتور استرلینگ بر اساس تغییر در برخی از پارامترهای موثر در بازیاب حرارتی (طول، قطر، ضریب تخلخل و حجم مرده)
  • مطالعه و بررسی روش های کاهش آلایندگی در موتورهای دیزل
  • مدل سازی روغن موتور حاوی نانوذره الماس بین دو سطح سایشی آهن با استفاده از روش های دینامیک مولکولی
  • تماس با ما


    آدرس: تهران- لويزان- خيابان شهيد شعبانلو -دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي
    مرکز مطالعات وپژوهش های آموزش علوم و مهندسی
    صندوق پستي: 136-16785 و کد پستي:1678815811
    تلفن: 822970060 و نمابر: 22970038
    پست الکترونيکي: confedu@srttu.edu

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)