بررسی ﺗﺎﺛﯿﺮ عمق ﮐﺎﺳﻪ پیستون اتاق احتراق ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و آﻻﯾﻨﺪﮔﯽ ﻣﻮﺗﻮر دﯾﺰل
Studying Combustion Chamber Piston Bowl Depth Effect on Diesel Engine Emission and Performance
نویسندگان :
علی میر محمدی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , سیدعلی صدری جهانشاهی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , محمدرضا خواجه کولکی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
افزایش نگرانی های زیست محیطی در چند دهه اخیر باعث توجه اساسی به تشکیل و انتشار آلوده کننده های محیط زیست و نحوه کنترل آنها شده است. در همین راستا هدف این پژوهش بررسی تاثیر عمق کاسه پیستون موتور دیزل تزریق مستقیم مجهز به سیستم پرخوران بر آلاینده های NOx، CO، HC و دوده است. با حل معادلات احتراق، آشفتگی و آلایندگی، چرخه بسته موتور دیزل تزریق مستقیم در نرم افزار Converge شبیه سازی شد و بعد از بررسی مسئله استقلال از شبکه محاسباتی، نتایج حاصل از شبیه سازی با داده های تجربی صحه گذاری گردید. در این تحقیق از دو نوع کاسه پیستون با عمق بیشتر (0.01862 متر) و کمتر (0.01056 متر) نسبت نمونه اصلی (0.01560 متر) استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد افزایش عمق کاسه پیستون سبب افزایش آلایندگی NOx میشود. بدین صورت که در کاسه پیستون با عمق بیشتر، بیشینه 18 درصد این مقدار افزایش می یابد، اما در کاسه پیستون با عمق کمتر، 11 درصد کاهش می یابد. با این حال آلایندگی های HC، CO و دوده با افزایش عمق کاسه پیستون کاهش می یابد. در پیستون با عمق کاسه بیشتر بیشینه آلایندگی CO، HC و دوده به ترتیب 18، 12 و 22 درصد کاهش و در کاسه پیستون با عمق کمتر 5 ، 21 و 23 درصد نسبت به نمونه اصلی افزایش می یاید.کليدواژه ها
موتور دیزل سواری، هندسه اتاق احتراق، آلایندگی موتور، برنامه کانورجکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی میر محمدی , 1399 , بررسی ﺗﺎﺛﯿﺮ عمق ﮐﺎﺳﻪ پیستون اتاق احتراق ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و آﻻﯾﻨﺪﮔﯽ ﻣﻮﺗﻮر دﯾﺰل , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.