اثر تغيير هندسه منيفلد دود روی عملکرد موتور اشتعال جرقه ای
Investigating the Effect of exhaust manifold geometry on performance of a SI engine
نویسندگان :
آرش محمدی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , صابر میرزایی ( ایپکو )
چکیده
طراحی مناسب منيفلد دود روی کاهش صدای موتور و عملکرد آن اثر خواهد شد. در این پژوهش ابتدا مدار عملکرد موتور به صورت یک بعدی با استفاده از نرم افزار جی تی پاور شبیه سازی گردید و اثر تغییر کاتالیست و راهگاه خروجی موتور روی گشتاور، توان، فشار برگشتی و مصرف سوخت ويژه مورد بررسی قرار گرفت. سپس از طریق آزمون میز جریان تاثیر تغيير منيفلد دود روی شدت جريان هوای خروجی آن مطالعه شد. سپس اثر تغيير طرح مجموعه کاتاليست و منيفلد دود از طريق اتاق آزمون جهت بررسی نهايي مورد ازمايش قرار گرفت. نتایج آزمایشگاهی نشان دادند که با فرض ثابت بودن تمامی متغیرها در دو حالت آزمایش، میزان گشتاور خروجی موتور در حالت تست با منیفولد دود طرح یورو 2 بیشتر از موتور با منیفولد دود طرح یورو 4 میباشد که بدین معنا است که توان خروجی آن نیز در حالت یورو 2 بهبود یافته و مناسب تر می باشد.کليدواژه ها
موتور XUM، منيفلد دود، عملکرد موتورکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:آرش محمدی , 1399 , اثر تغيير هندسه منيفلد دود روی عملکرد موتور اشتعال جرقه ای , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.