طراحی، ساخت و ارزیابی چندراهه دود خنک شونده
Design manufacture and evaluation of cooling exhaust manifold
نویسندگان :
ادیب سوزنی ( دانشگاه تربیت مدرس )
چکیده
یکی از کاربردهای موتورهای احتراقی بهره از این موتورها در شناورهای دریایی می باشد که به دو صورت درون نصب و برون نصب قابل استفاده هستند که متاسفانه در شرایط تحریم امکان خریداری این رده از موتورها در کشور وجود ندارد. با در نظر گرفتن نیاز کشور به این موتورها و بررسی امکانات و توانمندی های داخلی، تحقیقات و زمینه توسعه این موتورها در حال انجام است. با توجه به بررسی های صورت گرفته در این زمینه و با درنظر گرفتن جمیع جوانب می توان گفت، ارزان ترین روش استفاده از یک موتور خودرویی و بازطراحی آن به عنوان موتور درون نصب دریایی می باشد. یکی از مهمترین بخش های نیازمند تغییرات، چندراهه دود است که عملکرد آن تأثیر قابل توجهی در راندمان موتور دارد. تخمین مناسب انتقال حرارت و توزیع دما در موتور به منظور بررسی تنش های حرارتی، امری ضروری است. با پیشرفت سریع فناوری رایانه و روش های عددی، شبیه سازی رایانه ای به ابزاری مفید برای تحقیق و توسعه سیستم های جریان سیال تبدیل شده است. در این مطالعه، از نرم افزار دینامیک سیالات محاسباتی Fluent برای تجزیه و تحلیل چندراهه استفاده شد. تعدادی از محاسبات برای بررسی اثرات پارامتری شرایط عملیاتی و هندسه بر عملکرد چندراهه انجام شد و اطلاعات دقیق توزیع خاصیت جریان و انتقال گرما برای بهبود درک اساسی از عملکرد آن به دست آمد. مشاهده شد با افزایش دمای ورودی گاز، دمای پوسته خارجی چندراهه 10 درجه سلسیوس افزایش میابد و این امر نشان دهنده آن است که دو دیواره نمودن چندراهه فارغ از دما گاز ورودی به آن، میتواند در جلوگیری از گرمای منتشر شده به محیط موتورخانه بسیار موثر واقع شود. در انتها پیشنهاداتی برای بهبود طراحی و عملکرد چندراهه خنک شونده نیز ارائه گردیده استکليدواژه ها
موتور دریایی، راهگاه خنک کاری، چندراهه دود، دینامیک سیالات محاسباتکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ادیب سوزنی , 1399 , طراحی، ساخت و ارزیابی چندراهه دود خنک شونده , سومین همایش ملی موتورهای درونسوز
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.