چالش ها و مشکلات آموزش مجازی در دوره همه گیری بیماری کرونا ویروس تأکید بر تاثیر بحران کرونا بر تعلیم و تربیت
Challenges and Problems of Virtual Education in the Coronavirus Epidemic Emphasis on the Impact of the Corona Crisis on Education
نویسندگان :
حسین خنیفر ( استاد دانشگاه تهران ) , بهمن غلامی ( استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران: ایران ) , صلاح الدین ابراهیمی ( دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه تهران )
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و مشکلات آموزش مجازی در دوره همه گیری بیماری کرونا ویروس بوده است. برای انجام پژوهش از رويکرد پژوهش آميخته از نوع اکتشافی (رویکرد پژوهش قیاسی - استقرایی) استفاده گرديد. روش اجراي اين پژوهش در قسمت کمی توصيفي (غيرآزمايشي) و طرح پژوهش همبستگي از نوع تحليل عاملی اکتشافی است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیه معلمان خبره، صاحبنظران و مدیران ارشد حوزه یادگیری الکترونیک و آموزش از راه دور بوده که در زمینه آموزش و یادگیری مجازی در دوره همه گیی کرونا ویروس تجربه و حضور داشته اند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند با 17 نفر از آنها مصاحبه انجام شد. جامعه آماري در مرحله کمی کلیه مدرسان و اساتید مشغول به تدریس در شبکه آموزش مجازی در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود. بهمنظور گردآوری دادههای کمی نیز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که گویه های آن برگرفته از نتایج تحلیل دادههای کیفی در مرحله اول بود. در پژوهش حاضر از روش سهبعدی نگری و روش بازخورد مشارکتکننده برای اعتباربخشی به دادهها استفاده شده است. در بخش کمی نیز ابتدا از روایی محتوایی برای سنجش روایی پرسشنامه و سپس از ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه استفاده شد که 84% بود. به منظور تحلیل یافتههای بهدستآمده از مصاحبه کیفی، از روش تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز ، استفاده شد. برای تحلیل دادههای کمی نیز از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون t تک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که چالش ها و مشکلات تدریس در آموزش مجازی در دوره همه گیری بیماری کرونا ویروس عبارتند از 1- مشکلات زیرساختی 2- مشکل خلاقیت 3- مشکلات تربیت 4- مشکلات مربوط به مربیان و مدرسان 5- مشکلات مربوط به فراگیران و 6- مشکلات مربوط به شبکه و سامانه مجازی. توجه به بهبود و اصلاح این عوامل می تواند در راستای اثربخشی و کارایی آموزش مجازی برای مدرسان و فراگیران بسیار مفید و سودمند باشد.کليدواژه ها
یادگیری، آموزش، تعلیم و تربیت، آموزش از راه دور، آموزش مجازی، کرونا ویروس.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:صلاح الدین ابراهیمی , 1400 , چالش ها و مشکلات آموزش مجازی در دوره همه گیری بیماری کرونا ویروس تأکید بر تاثیر بحران کرونا بر تعلیم و تربیت , نخستین همایش ملی فرهنگ
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.