آموزش و پرورش در پارادایم دانایی
education in wisdom paradigm
نویسندگان :
محمد شعبانی ( دانشگاه شهید بهشتی ) , شقایق درخشندگی ( دانشگاه شهید بهشتی )
چکیده
تجربه ی وضعیت کرونایی ضرورت بازاندیشی در نظام آموزشی را بیش از پیش برجسته می سازد. آموزش و پرورش به عنوان یک رکن اساسی فرهنگ هر جامعه در پاسخ گفتن به بحران ها و چالش های جهان امروز و آماده کردن افراد انسانی برای مواجهه با وضعیت های ناپایدار و نامطمئن جهان پیچیده گویا چندان اثربخشی لازم را نداشته و این بویژه در مورد آموزش و پرورش در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته صادق است. جهان امروز نیازمند تعلیم و تربیتی است که بتواند انسان ها و جوامع را برای زندگی مطلوب در میانه ی پیچیدگی ها و نااطمینانی ها آماده سازد و این میسر نمی شود جز با یک تحول پارادایمی جدی در ابعاد مختلف نظام آموزشی؛ تحولی که بتواند تربیت شهروندانی دانا و مسئولیت پذیر را هدف اصلی آموزش و پرورش قرار دهد. بر این اساس، در این نوشتار تلاش خواهد شد تا ضرورت چنین چرخش پارادایمی و نیز بهره جستن از امکان های بدیل، بویژه آنچه پارادایم دانایی خوانده می شود، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.کليدواژه ها
کرونا، چرخش پارادایمی، دانایی، آموزش و پرورشکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد شعبانی , 1400 , آموزش و پرورش در پارادایم دانایی , نخستین همایش ملی فرهنگ
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه شهید رجایی میباشد.